Statsbudsjettet 2018: Regjeringen viser skuffende lavt ambisjonsnivå i kulturpolitikken

– I det foreslåtte statsbudsjettet viser regjeringen nok en gang et skuffende lavt ambisjonsnivå på kunst- og kulturfeltet. Regjeringens næringsrettede kulturpolitikk reduserer ikke bare kunstens verdi utover det som kan måles i penger, men kulturpolitikken ignorerer også kunstnernes dårlige arbeidsforhold og levekår, sier styreleder i Norske Billedkunstnere Hilde Tørdal.

Styrelederen varsler omkamp om siste trinn av lønnsreformen for kunstnerstipendene etter at regjeringen velger å ikke innfri denne i forslaget til statsbudsjett for 2018.

Smålig av regjeringen om Statens kunstnerstipend

– Det er smålig av regjeringen å kun legge inn en marginal økning i kunstnerstipendene. Lønnsreformen har hatt bred oppslutning i Stortinget, så vi forventet at den endelig skulle innfris og at kunstnerne skulle få et skikkelig lønnsløft etter tiår som salderingspost. Statsbudsjettet viser at regjeringen ikke prioriterer det profesjonelle kulturlivet, sier Tørdal.

Forskriftsendringen som måtte til for å innfri lønnsreformen for de tiårige stipendene, og for garantiinntekten for kunstnere, mangler i årets budsjettforslag.

– For Norske Billedkunstnere og de andre organisasjonene som representerer det visuelle kunstfeltet i Norge, har fullføringen av en treårig lønnsreform for Statens kunststipend vært en av fem hovedprioriteringer for statsbudsjettet. Billedkunstnerne ligger stadig nederst på inntektsstatistikken, og er den kunstnergruppen som har hatt lavest bevilgningsvekst de siste tiårene. For kunstnerne som yrkesgruppe skaper det i beste fall uforutsigbare rammer. I et samfunnsperspektiv svekker det kunstnerisk utvikling og nyskapning på sikt.

Regjeringen går imot egen politikk om maktspredning

Stikk i strid med regjeringens ønske om maktspredning i kulturpolitikken, og et samlet kunstfelts høringsuttalelser, foreslås nå mer makt overført fra kunstnerorganisasjonene til Kulturrådet. Endringene som varsles i proposisjonen, innebærer at Utvalget for statens kunstnerstipend nå skal foreta både kvotefordeling og oppnevning av stipendkomiteer. I dag skjer både oppnevning og innstilling i kunstnerorganisasjonene.

– Det er alvorlig og skuffende at de ikke har lyttet til innspillene om maktspredning fra et samlet kunstnernettverk, sier Tørdal.

Kategorier

Norske Billedkunstnere (NBK) er billedkunstnernes interesseorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.