Norwegian satser sterkt på Vestlandet – seks nye direkteruter fra Bergen

Pressemelding   •   des 04, 2009 12:00 CET

Norwegian satser sterkt på Vestlandsturismen og forretningsmarkedet fra Bergen. Selskapet åpner seks nye utenlandsruter til Bergen fra mars neste år. De nye reisemålene er København, Stockholm, Barcelona, Roma, Kreta-Chania og Antalya i Tyrkia. Samtidig blir det flere avganger til London, samt til Dubrovnik og Split i Kroatia.

Med den nye satsingen til Norwegian kan regionen få over 80 000 reisende til Bergen i løpet av ett år. Det vil utgjøre en omsetning på flere hundre millioner kroner i året, og bidra til en betydelig økning i antall arbeidsplasser på Vestlandet.

- Vi ønsker å være med på å utvikle Vestlandet som et fantastisk reisemål for utenlandske turister. Samtidig vet vi at det har vært en krevende tid også for turismen i regionen som følge av finanskrisen. Med vår sterke satsing kan vi fly inn over 80 000 passasjerer til Vestlandsregionen i løpet av ett år. Når vi ser dette i lys av vestlendingenes sterke ønske om et økt rutetilbud til blant annet London, Stockholm og København så mener vi alt ligger til rette for å stasjonere et nytt basefly i Bergen, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian.

København og Stockholm vil flys hver dag, unntatt lørdag. Roma og Barcelona får to ukentlige avganger, mens Kreta og Antalya vil flys en gang i uka.

Norwegian har allerede lansert en direkterute mellom Bergen og Tromsø som starter opp i mars. Hensikten med ruten er i tillegg til å gi forretningsreisende et godt direktetilbud også å knytte to sterke turistregioner sammen.

To daglige avganger til London

Norwegian øker fra ti til tretten ukentlige avganger på ruten Bergen – London fra vinteren 2010. Mandag til fredag og søndag vil Norwegian fly to daglige avganger.

De nye avgangene vil forbedre fleksibiliteten for de reisende, enten man skal til London i forbindelse med jobb eller fritid.

De nye rutene kommer i salg i dag 4. desember.

Kontaktpersoner:

Daniel Skjeldam, kommersiell direktør, tlf 907 42073