Forsker på sunnere matpakke

Norge har, sammen med WHO, FAO og 194 andre land, forpliktet seg til å redusere saltinntaket i befolkningen med 30 % innen 2025. Første delmål er 15 % reduksjon innen 2018. Helseminister Bent Høie har invitert til dugnad for å redusere saltinntaket i befolkningen, og matprodusentene og forskningsinstituttene som er med i prosjektet «En sunnere matpakke», støtter opp om dette.

Den norske matpakken består ofte av brød, smelteost og spekepølser. Disse matvarene bidrar i vesentlig grad til inntaket av salt og fett. Målet for prosjektet «En sunnere matpakke» er å utvikle brød og smelteost med mindre salt, og spekepølser med mindre mettet fett og salt.

- Orkla Foods Norge deltar i prosjektet fordi vi tar helse og sunnhet på alvor. Dette prosjektet er ett av flere tiltak vi gjennomfører for å bli enda dyktigere til å utvikle og produsere sunnere og bedre produkter. Å redusere salt og mettet fett står høyt på dagsordenen hos helsemyndighetene, og hos oss. Når vi forbedrer produkter forbrukerne konsumerer mye av, vil dette få direkte følger for folkehelsen. Dette ansvaret tar vi på alvor. Gjennom sterk deltagelse i forskningsprosjektet «En sunnere matpakke» ønsker vi å jobbe målbevisst med forbedring av våre produkter, og da spesielt med de produktene vi selger mye av, sier Laila Horgen fagdirektør i Orkla Foods Norge.

I dette prosjektet ser Orkla Foods Norge på spekepølser og salamityper, men vil også ta erfaring og læring over i forbedring av andre sammensatte kjøttprodukter.

- Høsten 2014 avsluttet vi prosjektet SALTO som bygget kompetanse rundt salt og salterstattere. Kunnskap fra SALTO vil bli videreført i prosjektet «En sunnere matpakke», blant annet faglig innsikt om produktsammensetning, ernæring, teknologi og prosess, sier Horgen.

- Det er store utfordringer knyttet til å redusere salt og mettet fett samtidig. Målet er å kartlegge i hvor stor grad vi kan redusere salt- og fettinnholdet, samtidig som vi ivaretar matvaretrygghet, teksturegenskaper og forbrukeraksept, sier Laila Horgen.

Fakta om «En sunnere matpakke»:
Prosjektets fullstendige tittel er «Reduksjon av salt og mettet fett i norske næringsmidler».
Prosjektkonsortiet er sammensatt av Kavli, Norgesmøllene, Mesterbakeren, Bergensbakeriene, Tind, Nortura, Orkla Foods Norge samt forskningsinstitusjonene SINTEF, Nofima og Animalia (prosjekteier og -leder).
Prosjektet har oppstart i 2015 og varer i tre år.
Prosjektet er finansiert av bedriftene, Fondet for forskningsavgift på landbruksprosjekter og Forskningsmidler over Jordbruksavtalen (FFL/JA) samt Norges forskningsråd.
Referansegruppe: Helsedirektoratet, Mattilsynet, KLF og NHO Mat og Drikke.