Absolut Vodka ikonisk klar glassflaske

Absolut Vodka når milepæl fire år tidligere enn planlagt: Nå er 50 prosent av glasset i flaskene resirkulert!

Absolut Vodka har satt seg ambisiøse klimamål, og skal være 100 prosent karbonnøytral innen 2030. Et viktig delmål er å øke andelen resirkulert glass i flaskene. Nå har andelen for første gang passert 50 prosent.

Absolut er Sveriges mest eksporterte landbruksprodukt, og et av de mest populære vodka-merkene i Norge. Opprinnelig hadde The Absolut Company en målsetning om at halvparten av glasset i flaskene skulle være resirkulert innen 2025. At man har nådd målet allerede nå, sender selskapet rett opp på verdenstoppen innen bruk av resirkulert glass i brennevinsindustrien.

Miljø og bærekraft i første rekke

I tett samarbeid med glassprodusenten Ardagh Group har man overvunnet en rekke utfordringer og klart å beholde den karakteristiske klarheten i de ikoniske flaskene.

Å benytte resirkulerte materialer er en viktig del av Absolut’s sirkulære filosofi, fordi det samtidig bidrar til å minske bruken av ikke-fornybare ressurser.

– Dette er et bevis på at miljø og bærekraft står i første rekke i alt vi gjør. Våre bærekraftmål er svært ambisiøse. Da er det desto mer gledelig at vi når våre mål langt tidligere enn planlagt, sier konsernsjef og styreleder Stephanie Durroux i The Absolut Company.

Kutter fossile energikilder

Absolut Vodka, som utelukkende bruker lokalproduserte råvarer, destilleres og tappes i den lille byen Åhus i Sør-Sverige.

Selskapet er på god vei til å eliminere fossile energikilder, og innen 2025 skal det være endelig slutt på ikke-fornybare energiressurser.

Fem år senere, i 2030, skal The Absolut Company være klimanøytralt.

Destilleriet er allerede et av verdens mest energi-effektive, og bruker 60 prosent mindre energi enn gjennomsnittet i bransjen, ifølge en studie fra The Beverage Industry Environmental Roundtable (BIER) i 2018.

Fakta:

• Fra produksjonen av Absolut, fôres mer enn 250.000 griser og kuer daglig med proteinrik drank, et bi-produkt av fermentert hvete.
  • 85 prosent av energiforbruket i destillerings- og tappeprosessen kommer fra fornybare energikilder.

Hvis du vil vite mer om Absolut’s miljø- og bærekraftmål, kan du laste ned den siste versjonen av bærekraftrapporten her:

For ytterligere informasjon, kontakt:

Markedssjef Khaled Kortas, Pernod Ricard Norway

Telefon: 48 18 67 91 ; Epost: Khaled.Kortas@pernod-ricard.com