Blogginnlegg -

Reklamasjoner i boligmarkedet redusert med 44%

Det var ikke mange aktører innen boligomsetning som ikke havnet i søkelyset i Forbrukerrådets rapport (Eierskifteforsikring og boligkjøperforsikring) som ble sluppet 14. mars. Både takstmenn, forsikringsselskap og eiendomsmeglere høstet ulik grad av kritikk.

En av hovedkonklusjonene i rapporten, som også har blitt løftet i mediebildet, er at vi har et høyt antall reklamasjoner og økende konfliktnivå i boligmarkedet. Dette er vi uenig i. Protectors tall viser at reklamasjonsfrekvensen er kraftig redusert. Vi er fortsatt av den oppfatning at den skal reduseres ytterligere, noe vi jobber med hver dag.

Redusert reklamasjonsfrekvens

Reklamasjonsfrekvens 2004-2015 for Protectors eierskifteforsikringer
(andel solgte forsikringer det reklameres på).

Protectors erfaring er at reklamasjonsfrekvensen (andel eierskifteforsikringer hvor boligkjøper reklamerer), er kraftig redusert. Basert på vårt tallgrunnlag (490.000 solgte eierskifteforsikringer) er reklamasjonsfrekvensen redusert med 44%; fra 17% i 2004 til 9% i 2015.

Årsakene til dette er blant annet:

a) økt kvalitet i meglerbransjen (inkl. myndighetenes krav til etterutdanning),
b) økt bruk av tekniske tilstandsrapporter og
c) økt kunnskap om eierskifteforsikring og relevante lovverk blant boligkjøpere.

9 av 10 boligkjøpere er fornøyd

Reklamasjonsfrekvensen de siste årene har ligget i underkant av 10%; med andre ord er det kun 1 av 10 boligkjøpere som reklamerer over forhold ved boligen. Eller sagt på en annen måte; 9 av 10 boligkjøpere er fornøyd med boligen de har kjøpt.

Merete Christensen Bernau
Direktør, eierskifte