Sodexo sparte miljøet for 20 tonn matavfall i fjor

I 2014 implementerte Sodexo et system for håndtering av matavfall i alle kantiner og personalrestauranter. Hver dag sorterer, veier og registrerer kantinene matavfallet som kommer fra lager, produksjon, buffet og tallerkenene til gjestene. Tallene registreres og analyseres og følges opp tett for å gjøre korrigerende tiltak der hvor resultatene ikke er så gode.

20 tonn mindre matavfall i løpet av et år

De ansatte i Sodexo har fått opplæring på hvordan de skal håndtere matavfall og tips og ideer til hva de kan gjøre for å redusere det. Det er mange små detaljer å jobbe med, og i stor grad handler det om en bevisstgjøring og bedre planlegging. Sodexo har sett på alt fra hvordan man skal kutte grønnsaker til ikke å lage for mye mat.

Alle skal med

I desember 2014 ble gjestene involvert i arbeidet med å redusere matsvinnet. Sodexo ønsker å engasjere gjestene til å bidra i miljøarbeidet og har informasjonsmateriell og happeninger som å dekke matkastebordet. Matkastebordet er noe vi gjør i samarbeid med Matvett. Tallerkensvinnet veies og gjestene får tilbakemelding på hvor mye mat som kastes og utviklingen uke til uke.

Vår plan for en bærekraftig utvikling

I 2009 lanserte Sodexo Better Tomorrow Plan som er en plan for hvordan selskapet skal bidra til en bærekraftig utvikling.

Gjennom The Better Tomorrow Plan ønsker Sodexo å bidra til en bedre hverdag for nåværende og fremtidige generasjoner. Med virksomhet i 80 land og med 420 000 ansatte har Sodexo slagkraft. Hver dag er de ansatte i kontakt med 75 millioner mennesker og de har en unik mulighet å påvirke utviklingen.

Det er fire definerte fokusområder i Better Tomorrow Plan, og et av disse er miljø. Når det gjelder miljø jobbes det blant annet med bærekraftige innkjøp og for å optimalisere bruken av naturressurser. Konsernledelsen i Sodexo på verdensbasis har besluttet at Sodexo skal redusere mengden organisk avfall i alle land hvor det har virksomhet, på alle lokasjoner og hos alle kunder.

• Bygg, eiendom

• iso 14001