Slik lykkes du med fotografering i mørketiden

21.desember markerer den korteste og mørkeste dagen i året, og solen er på sitt laveste punkt på himmelen. Spesielt godt merkes dette for oss på den nordlige halvkule. For mange er vintersolverv tiden for å krølle seg under et teppe foran peisen med varm drikke, og vente på lengre dager. For fotografer derimot er de mørke dagene en ideell anledning til kreativ fotografering i det magiske vintersollyset: Solen står lavt, den blå timen virker lengre og julelysene tilfører en lun og fin stemning i mørket. Nyttårsaften er en typisk dag med mange minnerike øyeblikk ute i mørket med raketter på himmelen. Dette kan være vanskelig å fange på kameraet om man ikke vet hvordan man skal gå frem.

For å feire denne mørketiden har Sony utfordret en rekke av sine fotografer rundt i Europa til å fange vintersollyset med objektivet SEL100F28GM, blant annet den anerkjente danske fotografen Lærke Posselt. Her er hennes tips for å lykkes med fotografering i den mørke men fine høytiden som ligger foran oss:

• På vinteren er det viktig å planlegge godt, for å fange det lyset man ønsker. Hold øye med værmeldingen og når solen går opp og ned. Vær klar til å gå ut og ta noen flott bilder i tussmørket rett før solen går ned.
  • Mørketiden er også en flott tid hvis man vil fotografere utendørs og liker å fotografere på lave blendertall. Mindre dybdeskarphet kan skape fantastisk stemning. Dessuten blir bokeh effekten enda tydeligere, jo lavere blenderen er. Hvis du vil utnytte objektivets bokeh er det en fordel å se etter bakgrunn med lyspunkter eller andre detaljer, som for eksempel julelys, gatelykter, eller lys fra butikkvinduer.
  • Husk å plassere motivet. Avstanden mellom kameraet og motivet skal være lik avstanden mellom modellen og lyskilden i bakgrunnen.
  • Lavt blendertall er også godt egnet for fotografering av situasjoner med lavt lys fordi du lukker mer lys inn i kameraet av gangen. Det nye A7riii kameraet til Sony fotograferer godt på høye ISO-tall. Er det litt for mørkt kan man skru opp ISO-en og du får en inntrykk av struktur i bildet.
  • Bruk kreativiteten til å lage spesialeffekter: Bruk gjerne et prisme for bokeh effekt, som sammen med SEL100F28GM skaper et vakkert defokus. Prismer bryter opp lyset på en interessant måte.
  • Vær kreativ og prøv andre verktøy for å tilføre noe unikt til bildene dine, som vaselin eller plastemballasje på linsen.

Så ta med deg kameraet ut og utnytt det naturlige vakre lyset som omgir oss på denne tiden av året.

Sony er en ledende produsent av lyd-, video-, foto-, spill-, kommunikasjons- og informasjonsteknologiske produkter for forbruker- og proffmarkedet. Med sine virksomheter innen musikk, bilder, dataunderholdning og online, er Sony unikt posisjonert til å være det ledende elektronikk- og underholdningsselskapet i verden. Sony registrerte en årlig omsetning på ca. 76 milliarder dollar for regnskapsåret som endte 31. mars 2017. For mer informasjon om Sony, vennligst besøk www.sony.net