Aslak Sira Myhre og Monica Larsson inn i styret til Sentralen

Sparebankstiftelsen DNB åpnet Sentralen i mars, og nå er nytt styre valgt til Oslos nye kultur- og innovasjonshus.

Nyvalgt styreleder i Sentralen Oslo AS er André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB. Videre er det valgt to nye styremedlemmer: Aslak Sira Myhre, direktør for Nasjonalbiblioteket, og Monica Larsson, prosjektleder for Kulturtanken og styreleder i By:Larm.

Styret i Sentralen Oslo AS består dermed av følgende medlemmer:

• André Støylen, styreleder
  • Mette Øines Habberstad, nestleder
  • Karianne Bjellås Gilje
  • Monica Larsson
  • Aslak Sira Myhre
  • Kristian Wetten

- Sentralen har etter få uker i drift blitt et godt besøkt møtested. Vi er overveldet over responsen. Antallet henvendelser om bookinger, tyder på at både møterom og scenerom er svært etterspurt. Styrets oppgave er å bygge videre på det solide utgangspunktet, sier André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB og styreleder i Sentralen.

Samarbeid og deling av kompetanse

Aslak Sira Myhre sier Sentralen er noe av det mest spennende og ambisiøse som har blitt til i norsk kulturliv de siste årene.

- Å få delta i den videre utviklingen av Sentralen er både en ære og en oppgave jeg håper jeg har noe jeg kan bidra med i.

Kulturlivet trenger samarbeid og deling av kompetanse, og da Sentralen skulle startes besøkte hussjef Martin Eia- Revheim Litteraturhuset - og vi delte. Nå håper jeg å komme tilbake til biblioteksektoren med nye impulser fra Sentralen, sier Myhre.

Spennende tilskudd

Monica Larsson mener Oslo allerede er Nordens musikkhovedstad med et vell av konserter og arrangementer innenfor alle sjangrer og at Sentralen blir et spennende tilskudd til dette kreative virvaret.

- Jeg har de siste tre-fire årene, med stor spenning fulgt med på utviklingen, planene og visjonene for den nye storstuen for Oslos kulturliv. Når Sentralen nå står ferdig er jeg dypt imponert over selve huset og dets unike arkitektur og sceneløsninger, men vel så mye hvor viktig huset er - og skal være - for byens kulturarbeidere og de som produserer kultur. Å takke ja til å bli styremedlem var derfor et lett valg, og noe jeg syns blir gøy å jobbe med og veldig stor stas faktisk, sier Larsson.

Gamle Christiania Sparebank

Bygningen i Øvre Slottsgate 3 var i sin tid hovedkontor for Christiania Sparebank, som er den eldste av de over 100 sparebankene som Sparebankstiftelsen DNB springer ut av.

Sparebankstiftelsen DNB kjøpte bygningen i 2007, og har forvandlet de 12.000 kvadratmeterne midt i kvadraturen til et hus for kulturproduksjon og samfunnsinnovasjon. Målet er at Sentralen skal bli en av hovedstadens mest levende møteplasser.

Sentralen åpnet i mars 2016 med seks scener for kulturopplevelser og restaurant og kafé. Sentralen er i tillegg arbeidsted for over 300 kreative mennesker som produserer ulike kulturuttrykk eller jobber med å finne nye løsninger på utfordringer i samfunnet.

Sentralen Oslo AS er Sparebankstiftelsen DNBs datterselskap, og er ansvarlig for driften av bygget.

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse med et todelt formål: å ivareta sparebanktradisjonen med å gi gaver til allmenn nytte, og å være langsiktig eier i DNB. Utbyttet fra eierandelen på knapt 10 prosent i DNB finansierer stiftelsens samfunnsnyttige innsats.

Sparebankstiftelsen DNB ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og har siden starten tildelt nærmere 3 milliarder kroner til allmennyttige formål.

Sparebankstiftelsen DNB er den klart største av Norges 30 sparebankstiftelser, og har som sitt kjerneområde fylkene Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Oppland, samt kommunen Ringsaker i Hedmark. Støtte til lokale prosjekter gis innenfor dette området.

Videre gir stiftelsen støtte til nasjonale prosjekter og organisasjoner, bidrar med kunst til norske museer, og med strykeinstrumenter til ledende norske musikere. Stiftelsen driver også kulturhuset Sentralen i gamle Christiania Sparebank i Øvre Slottsgate 3.

«Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med flere aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, involverer frivillige og som gir et positivt bidrag til barn og unge.

André Støylen

Administrerende direktør +47 950 69 536