Lørenbanen – nedtellingen er i gang

Lørenbanen – nedtellingen er i gang

Byggingen av den nye Lørenbanen har pågått siden juni 2013 og endelig kan vi si at den etterlengtede målstreken er innenfor rekkevidde.
Ferdigstillelsen nærmer seg med stormskritt og det gjenstår i dag bare syv måneder til den planlagte åpningen i april 2016.
Prosjektet har med andre ord begynt på det spennende oppløpet.

Et suksessprosjekt

Som ny banestrekning vil Lørenbanen i hovedsak fungere som et nytt og viktig bindeledd mellom Oslo øst og vest. Grorudbanen og Ringbanen vil knyttes sammen noe som i praksis betyr frigjøring av kapasitet i sentrumstunnelen til å kjøre flere avganger fra østlige linjer.

Prosjektleder: Trond Bjørgan
Arkitekt: Arne Henriksen Arkitekter AS
Hovedentrepenør for Løren stasjon: HENT
Hovedentrepenør for tunellen: Skanska

”Løren stasjon og den nye banestrekningen blir en viktig milepæl for satsingen på fremtidens kollektivtrafikk i Oslo-regionen”
- Cato Hellesjø

Slik blir nye Løren stasjon.

I arbeidet med å få mest mulig ut av dagens kapasitet står Lørenbanen med andre ord for et svært viktig bidrag. Dette bidraget er særlig viktig i tiden før andre store prosjekter som ny sentrumstunnel og nytt signalanlegg, samt nye banestrekninger kommer på plass.

Prosjektet har fra starten vært en storsatsning for Sporveien, og arbeidet har bidratt til kunnskap og erfaring som vil være viktig og direkte relevant for arbeidet både med dette prosjektet, og andre lignende prosjekter i fremtiden.

Film om Lørenbanen - status per juli 2015

Fra dag én har mange ulike personer, enheter og aktører vært involvert i arbeidet med Lørenbaneprosjektet.

Det er i stor grad god planlegging og godt samspill mellom disse som har bidratt til at prosjektet av mange har blitt løftet frem, både som en stor suksess for Sporveien og et eksempel til etterfølgelse for andre.

Statsministerbesøk i august

Lørenbaneprosjektet ligger så langt i rute på tid og under budsjett.

Ekstra stas var det derfor at statsminister Erna Solberg (H) tok turen til nye Løren stasjon 5.august sammen med Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland (H), byråd for miljø- og samferdsel Guri Melby (V) og venstreleder Trine Skei Grande (V).

Det var konsernsjef Cato Hellesjø og Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur og eiendom, som på vegne av Sporveien kunne ønske det storfine besøket velkommen til Lørenbanen og deretter lede følget ned til det nye stasjonsområdet, 26 meter under bakkenivå.

Dagen var først og fremst en fin anledning for Sporveien til å vise frem Lørenbaneprosjektet, men også for å få frem viktigheten av satsing fra politikernes side på kollektivtrafikk i årene som kommer.

Ekstra hyggelig var det derfor at statsministeren både berømmet kollektivtrafikkarbeidet i Oslo samtidig som hun ga et løfte om at staten skal dekke 50 % av Fornebubanen, ny sentrumstunell og Ahusbanen.

Dette er svært gode nyheter for både Sporveien og Oslos kollektivtilbud i årene fremover.