Nå kan du igjen se Glipper'n, Bommer'n og de andre smugforsøplerne rundt i Oslo by.

Søppelmysteriet - husker du smugforsøplerne?

Hver dag kastes mer enn to tonn søppel rett på gata i Oslo. Men ingen erkjenner at de er med på å forsøple. Og det er jo litt av et mysterium!

Sporveien og Rusken samarbeider om holdningskampanjen Søppelmysteriet som presenterer fem typer smugforsøplere: Glemmer'n, Bommer'n, Glipper'n, Ruller'n og Stapper'n.

I år er Oslo Europas miljøhovedstad, og Sporveiens viktigste bidrag i miljøåret er å fortsette å produsere smarte og rene kollektivreiser som erstatter behovet for bil.

– Sporveien opplever stadig økning i antall kollektivreisende og det er svært positivt for miljøet. Men med en økning i antall reisende, øker også forsøpling på farten. Hele 750 tonn søppel havner utenfor søppelkassene i Oslo hvert år, og mye forsøpling foregår på T-banestasjonene og trikkeholdeplassene. Vi har et felles ansvar for å redusere forsøpling og vi vil oppfordre til å benytte søppelkassene slik at alle får en renere by og en bedre kollektivopplevelse, sa Sporveissjef Cato Hellesjø i Sporveiens pressemelding om Søppelmysteriet i 2018.

Og á propos Rusken: Den årlige Ruskenuka starter i dag, med aktiviteter og arrangementer i Spikersuppa og ellers i byen. På lørdag 11. mai blir det ekstra stas - med underholdning og konkurranser fra kl 12. Besøk Spikersuppa og Sporveiens stand! Les mer på Ruskens hjemmesider.

I Oslo kommune setter vi pris på tips om forsøpling via enten BYMelding eller Rusken-appen, og kommunen skal gjøre sin del av jobben med å tømme fulle søppelkasser jevnlig. Men, vi må skille mellom de som har ansvar for forsøplingen av byen og de som har ansvar for renholdet. Det er ingen rettighet å forsøple, men et felles ansvar hver og en av oss må ta for å holde byen ren, sier ruskengeneral Jan Hauger.

Drar du kjensel på Bommer'n, Glipper'n og de andre smugforsøplerne? Det er kanskje fordi de var på ferde i fjor også.

Se videoen om Bommer'n her: