Trikk på Stortorvet. Fotograf: Katrine Holland, Sporveien.

Sporveien oppgraderer trikkesporene i Grensen og Kirkeristen

Oslo,1. september 2017 – Gjennom flere prosjekter i årene fremover bygger Sporveien for «fremtidens byreise». Mandag 4. september begynner arbeidene med å oppgradere trikkesporene i Grensen og Kirkeristen for å kunne ta imot 87 nye trikker fra 2020.

Prosjektet i Grensen og Kirkeristen vil føre til noe redusert fremkommelighet i anleggsperioden, og har forventet ferdigstillelse i januar 2018. Prosjektet er delt opp i tre faser og hver fase vil være inngjerdet mens arbeidene pågår, med åpning for å krysse gatene ved eksisterende fotgjengerfelt.

På grunn av et annet oppgraderingsarbeid på strekningen Tinghuset–Tullins gate går det allerede buss for trikk for linjene 11, 17 og 18. Trikken går derfor ikke i Grensen i dag, og arbeidene vil ikke påvirke kollektivtrafikken ytterligere.

Fremkommelighet for kollektivtransport og utrykningskjøretøy er ivaretatt og det vil ikke bli noen andre endringer i trafikken.

«Byggearbeidene i Grensen og Kirkeristen er et av mange prosjekter i Oslo sentrum fremover», sier kommunikasjonsrådgiver i Sporveien, Emilie Mejlænder. «Som del av Trikkeprogrammet vil det i løpet av en treårsperiode bli gjennomført omlag 30 små og store byggearbeider i Oslo. Noen er rene trikkesporoppgraderinger, mens andre prosjekter involverer arbeid med fortau, byrom og utskiftning av vann- og avløpsrør. Sporveien er tildelt ansvaret for gjennomføringen av Trikkeprogrammet, i tett samarbeid med Bymiljøetaten, Vann- og avløpsetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.»

Fakta om Trikkeprogrammet

• I 2013 vedtok bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
  • Oslo kommune ga Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet i 2015 og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
  • Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
  • Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
  • De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
  • Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en Samlet plan som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten skal koordinere og samkjøre sine respektive oppgraderingsplaner og byggearbeider.
  • Det legges til rette for at de nye trikkene blir levert for testkjøring fra og med 2020. Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.

Regions

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2016 gjennomført mer enn 250 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3600 ansatte og omsetter årlig for 4,5 milliarder kroner. Sporveien eier, forvalter, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og T-banevogner. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og mer etterspurt enn noen gang. Hovedkontoret ligger i moderne lokaler på Tøyen i Oslo.