Sporveien logo

Sporveien Oslo AS blir Sporveien AS

Sporveien Oslo AS endrer navn til Sporveien AS. Selskapet som blant annet har ansvaret for trikk og T-banetilbudet i Oslo omtales i hverdagstale kun som Sporveien, og navneendringen gjennomføres for å forenkle og tilgjengeliggjøre navnet ytterligere. Endringen skjer med effekt fra 1. september 2017.

«Sporveien har en mer enn 140 år lang historie og allerede i 1875 ble sporveisnavnet introdusert da Kristiania sporveisselskap startet trafikk med hestesporvogn i hovedstaden.Nå heter vi også formelt det folk i hovedstaden og våre ansatte alltid har kalt oss på folkemunne. Målet er at dette vil gjøre det enda enklere å forstå hvem vi er og hva vi leverer», sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunn Torgeir Kristiansen.

I 1924 ble konsernet stiftet og gitt navnet Oslo Sporveier AS. Til grunn for dette lå virksomheten i Kristiania sporveisselskap og andre sporveisselskaper i hovedstaden. I 2006 ble det juridiske navnet Oslo Sporveier AS endret til Kollektivtransportproduksjon AS – et navn som i 2013 ble endret til Sporveien Oslo AS. Sporveiens generalforsamling besluttet 19. april 2017 at navnet skulle endres til Sporveien AS, og det denne beslutningen som nå gjennomføres.

Dette er Sporveien AS

Selskapet leverer gjennom sine 3 600 ansatte og datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS, Unibuss AS, Bussanlegg AS og Sporveien Media AS, tjenester knyttet til drift av T-bane, trikk og anbudsbasert busstransport i Oslo, Akershus, Oppland og Vestfold.

I tillegg forvalter og vedlikeholder Sporveien den skinnegående infrastrukturen, vognparken av trikker og T-baner, T-banestasjoner, bussanlegg og en rekke annen eiendom knyttet til kollektivtrafikken i Oslo-regionen.

Både trikk- og T-banetilbudet i Oslo-regionen er i utvikling og styrkes ytterligere i årene fremover. Sporveien har ansvaret for Oslo kommunes Trikkeprogram. Dette er et omfattende prosjekt for å utvikle neste generasjons trikketilbud i Oslo gjennom å anskaffe nye trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser. Sporveien har også ansvaret for å anskaffe et nytt signal og sikringsanlegg for T-banen. Begge prosjektene er svært omfattende og vil strekke seg over flere år for å sikre enda bedre kollektivtrafikk i fremtiden.

Sporveien leverer også flybussruter, ekspressbussruter og turbusstilbud en rekke steder i Norge. I Oslo og Akershus er Sporveien leverandør til Ruter AS som planlegger, samordner og kjøper inn kollektivtjenester for Oslo og Akershus og tilbyr dette til de reisende. I Vestfold er datterselskapet Unibuss leverandør til Vestfold Kollektivtrafikk og i Oppland Opplandstrafikk.

Sporveien jobber dedikert gjennom strategiprogrammet Best 2020 for å utvikle et fremtidsrettet, moderne og slagkraftig konsern som skal sikre et best mulig tilbud av kollektivtrafikk levert på en mest mulig effektiv måte. Programmet bygger på resultatene som ble skapt i forrige strategiperiode Best 2015 der hele virksomheten er forbedret med fokus på effektivisering, profesjonalisering og industrialisering. Målet er at Sporveien gjennom begge disse programmene ved utgangen av 2020 årlig driver 750 millioner kroner mer effektivt enn hva selskapet ville gjort uten de strategiske tiltakene.

Den overordnede målsettingen med Best 2020 er at Sporveien skal være «beste nordiske løsning på effektiv og miljøvennlig persontransport».

Sporveien er en omfattende virksomhet med blant annet:

• 250 000 000 reiser hvert år
  • 3 600 medarbeidere
  • 931 trikker, T-banevogner og busser
  • 4,56 milliarder NOK i omsetning (i 2016)
  • 220 000 kvadratmeter eiendomsmasse
  • Kundetilfredshet på 96 % (buss og trikk) og 98 % (T-bane)
  • Regularitet på over 99 % (angir hvor stor andel av de planlagte avgangene som kjøres)

Sporveien AS’ datterselskaper Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS, Unibuss AS, Bussanlegg AS og Sporveien Media AS er ikke berørt av navneendringen, og disse videreføres som selvstendige datterselskaper med samme navn som tidligere.

For ytterligere informasjon:

Konserndirektør for kommunikasjon og samfunn, Torgeir Kristiansen, tlf.: 901 27 909
Kommunikasjonssjef Cato Asperud, tlf.: 908 56 044

Se også Sporveien.com for ytterligere informasjon.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2016 gjennomført mer enn 250 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3600 ansatte og omsetter årlig for 4,5 milliarder kroner. Sporveien eier, forvalter, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og T-banevogner. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og mer etterspurt enn noen gang. Hovedkontoret ligger i moderne lokaler på Tøyen i Oslo.