(Arkivbilde)

T-banen mellom Brynseng og Tøyen innstilt inntil videre

(08.30 -Saken oppdateres). Brannen i T-banetunnelen ved Helsfyr natt til mandag er nå slukket og røyken har avtatt. T-banen mellom Brynseng og Tøyen er innstilt inntil videre. Ingen personer ble skadd i brannen.

Ruter har i morgentimene mandag satt opp buss for T-bane på strekningen mellom Brynseng og Tøyen.

­- En slik brann har selvfølgelig store konsekvenser for T-banen i Oslo. Heldigvis ble ingen personer skadd. Det viktigste for oss nå er å skaffe oversikt over situasjonen i samarbeid med politi og brannvesen, og bidra til at folk kommer seg på jobb og skole. Det er for tidlig å si når tunnelen kan åpne igjen, opplyser kommunikasjonsjef Cato Asperud.

Sporveien bistår nå politi og brannvesen. Sporveien vil undersøke tilstanden til blant annet skinner, strøm og signalanlegg.

Brannen får konsekvenser for T-banetrafikken mandag. Stasjonene på Helsfyr, Ensjø og Løren T-banestasjon er stengt, og det er heller ikke T-banedrift mellom Brynseng og Tøyen. Linje 5 går derimot som normalt med enkelte forsinkelser.

Natt til mandag oppstod det brann i en sveisevogn i tunnelen ved Helsfyr stasjon. Nødetatene rykket ut til stedet. Brannen er nå slukket.

For oppdatert reiseinfo, se www.ruter.no

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2017 gjennomført om lag 267 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3700 ansatte og omsetter årlig for 4,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger i moderne lokaler på Tøyen i Oslo.