Dårlige brannrutiner i norske hjem

Kun 1 av 10 hustander i Norge har faste brannøvelser. – Flere liv kan spares dersom barn og voksne vet hva de skal gjøre ved brann, sier forsikringsselskap.

Det er brannvernuke denne uka, hvor blant annet brannøvelser står i fokus. En landsdekkende undersøkelse Norstat har gjennomført for Storebrand viser at hele 9 av 10 norske husstander aldri gjennomfører brannøvelser. Hvis det begynner å brenne er det viktig å vite hva man skal gjøre.

– Alle familier bør ha en brannplan, og bør gjennomføre jevnlige brannøvelser, hvor også barna inkluderes. Bruk denne helgen til å gjennomføre en øvelse. Vi går inn i en tid der mørket gjør at flere norske hjem tenner stearinlys, oppfordrer Hanne Gudding, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Skjer om natten

– Branner skjer ofte om kvelden og natten. Slike branner får gjerne utvikle seg før beboerne våkner, og da har du kort tid til å orientere deg på. Derfor er det viktig med fungerende røykvarslere og at alle i husstanden vet om alternative rømningsveier, forteller Gudding.

Blind tro på alarm

Av de som ikke har jevnlige brannøvelser svarer nesten 40 prosent at de aldri har tenkt over det. 45 prosent svarer at de føler seg trygge på at røykvarsler og annet utstyr er tilstrekkelig, om det skulle begynne å brenne.

– Varsler og slukkeutstyr er svært viktig, men det blir feil å stole blindt på dette. For det første må familiemedlemmene fremdeles vite hva de skal gjøre når alarmen går, ellers blir det fort panikk. For det andre er det mye brannutstyr i norske hjem som ikke lenger fungerer som det skal, fordi det er gammelt eller feilmontert, påpeker Gudding.

Hun viser til en tidligere Storebrand-undersøkelse der det fremkommer at kun én av fire nordmenn vet at brannslokkeapparatet må kontrolleres jevnlig.

FAKTABOKS 1:

Dette må du huske ved brann

1. REDDE

Sørg for at hele familien kommer i trygghet på avtalt møtestedet utenfor boligen.

2. VARSLE

Varsle brannvesenet på nødnummer 110. Varsle også naboer.

3. SLOKKE

Dersom situasjonen tillater det, kan voksne forsøke å slokke brannen med husbrannslange og/eller brannslokkeapparat. Unngå imidlertid å utsette dere for stor fare. Husk at røyken er svært giftig. I mange tilfeller er det best å vente på brannvesenet.

FAKTABOKS 2:

Slik har du brannøvelse hjemme

* Gjør brannøvelsen til en lek, slik at du ikke skremmer barna. Snakk om hvorfor det er viktig å ha brannøvelse. Fortell om røykvarsleren og hvorfor den vil begynne å pipe.

* Lag noen enkle regler for hva barna skal gjøre dersom røykvarsleren piper og det lukter røyk.

* Prøv ulike rømningsveier. Vurder om det er behov for ekstra hjelpemidler, for eksempel stige. Bli enige om hvem som går først og hvem som går sist.

* Bli enige om hvor dere skal samles, for eksempel ved flaggstangen eller epletreet.

* Snakk sammen etterpå og foreta en evaluering. Gjenta øvelsen minst to ganger per år.

(Kilde: Norsk Brannvernforening)

Merk: PDF-fil av hele undersøkelsen ligger vedlagt.

Kontaktperson Storebrand:

Kommunikasjonssjef Hanne Gudding, mobil 92 42 74 13