Slik unngår du sjokkregningen

Slik unngår du sjokkregningen

Det er fortsatt skrekkelig dyrt å bruke mobiltelefonen i enkelte land.
– Skal du til utlandet i påsken, bør du absolutt være oppmerksom, advarer Storebrands forbrukerøkonom.

Næringsminister Trond Giske har hatt mobilregninger på til sammen 246 952 kroner i løpet av 2012, og store deler av beløpet skal skyldes databruk i utlandet, skriver VG.no i dag.

– De færreste opplever å få store regninger etter mobilbruk i utlandet, men det kan fort bli dyrt hvis du ikke er oppmerksom, advarer forbrukerøkonom Kristina Picard i Storebrand.

– Glem mail og sosiale medier på stranden hvis du ikke har lagt dette inn i feriebudsjettet. I enkelte ferieland er det fortsatt oppsiktsvekkende dyrt å bruke mobilen, særlig hvis du bruker den til surfing, sier hun.

Stor forskjell på ferieland
Innenfor EU/EØS-området er det innført makspriser, både for samtaler, SMS og datatrafikk. Du skal også bli opplyst om prisene idet du passerer landegrensen.

Nordmenn reiser imidlertid stadig oftere til langt mer eksotiske reisemål, og du trenger ikke bevege deg langt utenfor EU for å merke det godt på mobilregningen.

– Flere av nordmenns favorittreisemål ligger utenfor EU. Reiser du til land som Kroatia, Tyrkia eller Egypt, kan du få deg en overraskelse. Og skal du til USA i påsken, bør du virkelig passe på, for det kan du fort merke på mobilregningen, advarer forbrukerøkonomen.

Noen mobilselskaper tar fortsatt over 100 kroner per megabyte datatrafikk i store deler av verden, og som hovedregel blir det dyrere jo lengre vekk fra Norge du reiser.

Tips for å unngå sjokkregninger:

-  Sett deg inn i hva det koster å bruke mobilen din i landet du befinner deg i. De smarteste gjør dette før de reiser.

-  Velg billigste operatør i det landet du oppholder deg i, det kan være store forskjeller avhengig av hvilket abonnement du har i Norge.

-  Skru av dataroaming på mobilen din. Det sikrer deg mot ubehagelige overraskelser.

-  Bruk sikre, trådløse nett hvis du vil på nett med mobilen uten at det belaster mobilregningen.

-  Pass på «dobbelbelastning»: To nordmenn som ringer hverandre i utlandet, vil betale ekstra begge veier. Den som ringer betaler mer, og den som mottar samtalen betaler også mer fordi han/hun også er i utlandet.

-  Er du avhengig av å bruke mobilen i utlandet, undersøk om din mobiloperatør tilbyr «surfepakker», eller har andre tilbud som gjør det billigere for deg i utlandet.

- Noen mobilselskaper advarer kundene når de går over en viss bruk i utlandet. Hør med mobilselskapet ditt om du vil motta slike advarsler.

-  Ønsker du ikke å motta dyre samtaler i utlandet, kan du viderekoble anropene til mobilsvareren din. Der kan du legge igjen en beskjed om at du for eksempel heller ønsker å motta SMS fordi du er i utlandet.

- Skal du surfe med mobilen, så bruk mobilsidene i stedet for vanlige nettsider. Dette sparer deg for megabyte.