​Toyota avduker en helt ny Yaris Cross kompakt-SUV

• En autentisk SUV som kombinerer Toyotas småbilekspertise og rikholdige SUV-erfaring
  • Den blir den andre modellen som bygges på Toyotas GA-B-plattform; det gir den en egenartet design og dynamiske ytelser
  • Økt bakkeklaring, intelligent firehjulstrekk og Toyotas nyeste hybridsystem
  • Yaris Cross er designet og utviklet for Europa, og vil produseres i Frankrike i et volum på 150 000 + eksemplarer årlig
  • Den får sin verdenspremiere i april 2020 og lanseres sommeren 2021

Et urbant liv kommer med sine helt egne utfordringer. Når det kommer til kjøring, er det et miljø hvor bilister i økende grad verdsetter robustheten og bakkeklaringen til en SUV, men samtidig ønsker seg en bil dimensjonert for bygater og som vektlegger miljøaspektet.

De ønsker seg også en stilig bil som skiller seg ut, og som har fleksibiliteten de trenger til både hverdagskjøring og helgeutflukter.

Det er akkurat de kvalitetene Toyota har vevd inn i nye Yaris Cross.

Nye Yaris Cross er designet og utviklet for Europa, spesifikt for å møte behovene og ønskene europeere har til en B-SUV. Den vil bygges i Europa fra 2021, på 'Toyota Manufacturing France' sammen med kompaktbilutgaven av Yaris.

Ekte hybrid, ekte SUV

Nye Yaris Cross drar veksler på Toyotas solide hybridteknologi-arv, småbildesign og SUV-utvikling.

Toyotas globale lederskap innen hybridteknologi inkluderer den første hybriden i B-segmentet, den originale Yaris Hybrid fra 2012. Erfaringen med hybridteknologi er uten sidestykke, og den er garantien for at Yaris Cross' nye fjerdegenerasjon hybridsystem leverer både ypperlige ytelser og effektivitet. Som medlem av Yaris-familien, er Yaris Cross bygget på Toyotas nye GA-B kompaktbil-plattform. Den deler også 'big-small-designen' som karakteriserer den originale Yaris, og kan derfor by på et romslig interiør i en kompakt innpakning.

Yaris Cross er også en ekte SUV. Den nyter godt av Toyotas 25 år med erfaring på feltet, som startet med nye RAV4 - i dag verdens bestselgende SUV - og mer nylig i produksjonen av den stilige og høyst effektive C-HR. Økt bakkeklaring og muligheten for AWD-i, intelligent firehjulstrekk, styrker SUV-troverdigheten ytterligere.

Tilskuddet av Yaris Cross gir Toyota et SUV-utvalg som spenner over B, C og D-segmentene.

Nytt hybriddrivverk

Yaris Cross kommer med fjerde generasjon hybridteknologi fra Toyota. Toyota var en pioner innen bruken av fullhybridteknologi i B-segment biler med introduksjonen av den første Yaris Hybrid kompaktbilen i 2012. Siden den gang har mer enn en halv million blitt solgt i Europa, og den har således vært en viktig modell for å bygge publikums kjennskap til og verdsettelse av teknologien.

Yaris og Yaris Cross er de første modellene som bruker Toyotas nyeste hybridsystem, utviklet direkte fra de større 2.0 og 2.5-liters drivverkene som er brukt i nye modeller i senere tid, som Corolla, C-HR, RAV4 og Camry. Denne har en ny 1.5-liters, tresylindret bensinmotor som følger Atkinson-syklusen, presist bygget for å redusere mekaniske og friksjonstap og med optimalisert forbrenningshastighet. Resultatet er høyt dreiemoment ved lave hastigheter og utmerket drivstoffeffektivitet. Motorens termiske virkningsgrad er på 40%, som er høyere enn sammenlignbare dieselmotorer og sikrer god drivstofføkonomi og lave CO2-utslipp.

Det nye hybridsystemet yter 116 hestekrefter, og man har hatt et spesielt fokus på hvordan ytelsene leveres. Det gir systemet svært god respons. Hva angår drivstoffeffektivitet, starter utgaven med forhjulsdrift på under 90 g/km CO2 og AWD-i-versjonen under 100 g/km*.

* NEDC korrelerte tall; WLTP-data fra under 120 g / km for 2WD og lavere enn 135g / km for AWD-i; alle foreløpige tall i påvente av endelig typegodkjenning.

Toyota GA-B-plattform

Yaris Cross bygges i likhet med kompaktvarianten på Toyotas nye GA-B-plattform. Det gir den høy karosseristivhet og et velbalansert chassis som gjør den både smidig og responsiv å kjøre.

Helt urban. Helt SUV

Med Yaris Cross byr Toyota på en skikkelig SUV i et litt mindre format. Det betyr at kundene sitter høyere og har bedre plass, og at de har en mer praktisk bil i en kompakt pakke godt tilpasset urbane miljøer.

Designen fremhever de klassiske SUV-kvalitetene, høyreist og med større hjul og dekk som gir den et kraftfullt utseende.

Yaris Cross har den samme 2 560 mm akselavstanden som kompaktutgaven, men er 240 mm lenger totalt, fordelt på 60 mm i front og 180 mm bak. Det gir bedre plass innvendig. Bakkeklaringen er 30 mm høyere og bilen er henholdsvis 90 mm høyere og 20 mm bredere.

Ytre dimensjoner (mm) Yaris Cross
Lengde 4.180
Bredde 1.765
Høyde 1.560
Akselavstand 2.560

Praktisk og fleksibel

I kraft av å være en ekte SUV, har man vektlagt å gjøre Yaris Cross praktisk og fleksibel.

Bakluken er elektrisk, som er praktisk når du har hendene fulle. I bagasjerommet finner man et ekstra rom under gulvet til de gangene man skal frakte større gjenstander, eller trenger en trygg plass å legge noe. Gulvet kan dessuten deles i to, som gir mulighet for både bedre plass og lagring under gulvet. Bagasjerommet er også utstyrt med et nytt fleksibelt beltesystem for sikring av last.

Yaris Cross er like romslig som den er praktisk. Med alle setene oppe og bagasjeromstrekket på plass måler bagasjerommet 390 liter. Ved behov for mer plass kan setene foldes ned i tre deler, 40:20:40, som gir mange muligheter for å få plass til både passasjerer og last.

Intelligent firehjulstrekk

En egenskap som sementerer Yaris Cross som en ekte SUV, er muligheten for intelligent firehjulstrekk - det er unikt i klassen for en hybridmodell.

AWD-i gir den ekstra stabilitet og grep uansett forhold. Det er et elektrisk system som veier en hel del mindre enn tilsvarende mekaniske systemer. Det bidrar til bedre drivstofforbruk og CO2-utslipp enn sammenlignbare SUV-er med firehjulstrekk i B-segmentet.

Systemet sender dreiemoment til bakakslingen idet man kjører av gårde og når man akselererer. Under normal kjøring er bilen forhjulsdrevet, men når forholdene tilsier det, for eksempel på glatt føre, slår firehjulstrekksystemet inn automatisk.

Avanserte førerassistentsystemer

GA-B-plattformen gir Yaris Cross et eksepsjonelt rigid karosseri, og danner grunnlaget for bilens ypperligere sikkerhet. For å møte de strengeste kravene til sikkerhet, utstyres den med Toyota Safety Sense-pakken som består av en rekke aktive sikkerhetssystemer og avanserte førerassistansesystemer. Det bidrar til å unngå en rekke av de mer vanlige ulykkestypene ved at sjåføren varsles tidlig ved behov, og ved at bilen bremser og styrer automatisk.

Design

Prosessen med å designe Yaris Cross førte sammen et bredt team på tvers av studioer i både Europa og Japan. I avsnittene under beskriver Lance Scott, Design General Manager ved Toyotas EDD-studio i Nice i Frankrike, med egne ord ideene og hva som inspirerte dem.

"Da vi startet denne prosessen innså vi at selv om stil er den primære kjøpsårsaken i B-SUV-segmentet, så ønsker kundene seg også en bil som er svært praktisk. Det er ikke ting som lett lar seg forene, spesielt i en kompakt pakke.

Helt fra designkonseptets spede begynnelse hadde vi europeiske kunder i tankene, men vi hadde behov for å forstå mer om dem. Derfor intervjuet vi ekte kunder, for å forstå deres livsstil, hva de like, hvordan deres daglige aktiviteter er og hva de gjør når de skal hygge seg.

Etter en opplysende og god prosess gikk vi entusiastiske tilbake til oppgaven med å designe en bil som speilet deres personlighet og som leverer en levende kombinasjon av det sofistikerte og energiske.

Som team kom vi frem til nøkkelordene 'Robust' og 'Minimalistisk', som vi følte ville uttrykke både kompakthet og smidighet samt robustheten og styrken til en SUV.

Da vi begynte å skisse ut ideer for eksteriøret, kom det ikoniske uttrykket til en diamant stadig tilbake til oss. Som følge av det kom vi frem til uttrykket 'Kvikk diamant', som uttrykker det sterke og eksklusive uttrykket til en diamant kombinert med den smidige 'morsom-å-kjøre' personligheten vi følte bilen måtte ha.

Sett ovenfra, 'kuttet' eller 'barberte' vi karosseriet for å få en diamantform som åpnet for at vi kunne fremheve skjermene. Denne diamantformen kombinert med fire fremtredende skjermer ga oss en energisk form som uttrykker både det sofistikerte og det sterke.

Selvsagt ønsket vi at bilen umiddelbart skulle være gjenkjennelig som en SUV, så vi la vekt på høy bakkeklaring, en sterk horisontal akse som gir strålende balanse og holdning, store kantete hjulbuer og selvsagt store hjul ... opp til 18"!

Fronten var også et viktig område for oss. Vi ønsket å bevare det sterke DNA'et til Toyotas SUV-familie, men samtidig gi Yaris Cross en egen identitet.

Bak fokuserte vi på å gi bilen en bred 'beinstilling', med brede skjermer som illustrerer at den står solid 'plantet' på hjulene. De horisontale bakre lyktene som glir inn i bakvinduet viser en klar familieidentitet med Yaris, samtidig som den bredere og mer firkantede bakluken hinter til bagasjerommets økte fleksibilitet.

Med tanke på farge, begynte vi å tenke på hvordan et aktivt, høykvalitets uttrykk som målgruppen vår ville sette pris på ville se ut. Ved å se på fremtidige fargetrender ser vi en økende tendens mot gull og andre eksklusive metaller, men vi ønsket oss noe mer naturlig og urbant. Et hint av grønt i gullretningen i takt med at man også dempet metningen til fargen for å fremheve det metalliske uttrykket, ga oss en frisk og urban, men likevel aktiv farge som fremhevet overflatene til eksteriøret. Det endelige resultatet er en farge vi kaller Brass Gold".

Toyota forventer å bygge mer enn 150 000 Yaris Cross i året på TMMF Onnaing-fabrikken nær Valenciennes i Frankrike. Det innebærer en andel av B-SUV-segmentet på mer enn 8%.