TV1000 blir til Viasat Film: Viasat lanserer ny kanalmerkevare og fire nye filmkanaler i HD

1. mars 2012 erstatter Viasats nye filmmerkevare Viasat Film merkevaren TV1000, som har eksistert siden 1989. Navneendringen skjer samtidig med at Viasat feirer tjueårsjubileum som leverandør av betal-TV-tjenester i Norden. Lanseringen av Viasat Film følges opp med lanseringen av fire nye HD-kanaler og en større pan-nordisk markedskampanje.

Navneendringen betyr at TV1000s seks filmkanaler fra og med 1. mars vil endre navn til Viasat Film, Viasat Film Action, Viasat Film Nordic, Viasat Film Family, Viasat Film Drama og Viasat Film Classic. Fem av kanalene vil bli tilbudt i HD-kvalitet, fire av HD-kanalene er helt nye. Alle kanalene vil også tilbys i standard kvalitet. Viasats filmkanaler tilbys via satellitt-TV, kabel-TV og hos en rekke IPTV-leverandører landet rundt. Frem til 1. mars vil TV1000-kanalene sende som normalt.

Hovedkanalen Viasat Film blir en premierekanal med hele fem filmpremierer per uke. Viasat Film Action vil tilby en variert meny i kategorien action og thriller. Viasat Film Nordic være det naturlige valget for alle med sans for det beste og nyeste innen norsk og nordisk film. På Viasat Film Family vil det bli tilbudt en miks av tegnefilmer, komedier og romantikk. Viasat Film Drama vil sende et brett spekter av dramafilmer. Viasat Film Classic vil sende både høyt skattede samt muligens glemte filmhistoriske perler.

- Viasats filmtilbud har aldri vært sterkere enn det er nå og lanseringen av Viasat Film og fire nye HD-kanaler markerer at Viasat setter en helt ny standard for å tilby publikum ekte kinoopplevelser hjemme i deres egen TV-stue. Vi har hatt stor suksess med å knytte sport- og dokumentarkanalene våre opp mot Viasat-merkevaren, det er derfor naturlig at filmkanalene nå følger etter og gis Viasat-navn, sier administrerende direktør Erik Z. Børresen i Viasat.

Filmutvalget på Viasats filmkanaler hentes fra avtaler med de største Hollywood-studioene, samt fra avtaler med en rekke internasjonale og lokale distributører. Filmavtalene gjelder for Viasats betal-TV-kanaler og for nett-tjenesten Viaplay.

TV1000 ble lansert 1989 og er således en av Norges eldste reklamefrie betal-TV-kanaler. TV1000 er mest kjent for å være kanalen som sender Hollywood-premierer først på TV, men kanalen har tidligere også vist en rekke legendariske boksekamper med blant annet Ole Klemetsen og Thomas Hansvoll.

• Kunst, kultur, underholdning

• betal-tv
  • hollywood
  • tv1000
  • viasat film

Viasat Broadcasting er en del av Modern Times Group, den internasjonale underholdnings-kringkastingsgruppen med størst geografiske utbredelse i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-tv-kanaler i 11 land og 38 betal-tv-kanaler i 32 land. Betal-tv-kanalene blir distribuert på Viasats egne satellitt-tv-plattformer i ni land, samt via tredjeparts-distributører (inkludert kabel, satellitt og IPTV) og internett. Disse fri-tv- og betal-tv-kanalene/plattformene når ut til totalt 125 millioner seere i 33 land. MTG er også hovedaksjonær i Russlands ledende uavhengige tv-kringkaster (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group er et selskap i vekst med salgsinntekter på 13,1 milliarder SEK og driftsresultat på 2,4 milliarder SEK i 2010. MTGs klasse A- og B-aksjer er børsnotert på Nasdaq OMX Stockholm (MTGA og MTGB).