When you wish upon a star...

Av Direktør Kommunikasjon, Marked og Forretningsutvikling Jon Birger Ellingsen

Påskeferien er over. Å tilbringe tid i Walt Disney World er kjempemessig for store og små. Man kan si mye om konsernet, men la oss uansett fastslå at de er særdeles gode på 2 ting. De kan service og de kan logistikk. De kan det kanskje bedre enn noen andre, og de har kunnet det i mange tiår allerede. Gjester, ansatte, kostymer, merchandise, måltider, opplevelser, museører og milliarder av massive inntrykk sluses gjennom godt smurte mekanismer dag etter dag.

Alt virker som det skal, og alt vedlikeholdes om natten for å få det til å snurre rundt. 365 dager i året. År etter år. Sømløst.

Selvfølgelig er dette en parallell til fibernett i Norge

Parkene Disney konstruerte i en sump midt i Florida for leeeenge siden kostet svimlende summer, og businesscaset må ha vært både komplekst og laaaangt.

Ja. Selvfølgelig er dette en parallell til fibernett i Norge. Vi gjør tunge investeringer, vi må vedlikeholde dem. Vi må flytte bokser, kabler, pakker, produkter, regninger og henvendelser gjennom så velsmurte og kundevennlige prosesser som mulig. Vår forretningsmodell kan bare leve lenge om vi gir våre opplevelsessultne kunder det de trenger, og vel så det. Helst automagisk.

Det er vanskelig det!

Min oppfordring er enkel. Planlegg en kombinert studietur til Mikke Mus. Kanskje er ikke ‘hamsterhjul’ rette uttrykk for fiberbredbåndssektoren, kanskje er det ‘musehjul’. Vi har mye å lære både når det kommer til logistikk og service.

Lykke til med forbedringsprogrammene deres alle sammen.