Legger ned kabel-TV i Røyken og Hurum

BILDE: Jon Birger Ellingsen og Bernt Otto Follestad er godt fornøyd med at kobber er erstattet med fiber.

I 2012 startet Viken Fiber som Altibox-partner på Hurumhalvøya, målet var både å konvertere kabel-TV kunder (tidligere BOF) til Altibox og samtidig bygge ut med fibernett og Altibox-tjenester til mange nye kunder.

Det ble gjort store investeringer i kommunene og nå kommer dette innbyggerne, næring og ikke minst kommunene til gode.

–Etter en hektisk, men vellykket konvertering, samt fortetting i området, kan vi nå si at vi bidrar til at Norge skal nå sine bredbåndsmål , sier Jon Birger Ellingsen, direktør for Kommunikasjon, Marked og Forretningsutvikling i Viken Fiber. Han forteller videre at de fleste av kabel-TV kundene nå har fått fiber.

–Vi har nærmere 5 000 kunder i området og av de er det kun ca 80 av våre tidligere kabel-TV kunder (tidligere BOF) som ikke er over på fiber.

Gått som planlagt

BOF ble kjøpt opp av EB og Altibox i 2012 og ble en del av fusjonen mellom EB Kontakt, Skagerak Fiber og Viken Fibernett i 2013. Gründer Bernt Otto Follestad er godt fornøyd med at hans tidligere kunder nå får fiber i rørene selskapet hans la for mange år siden.

–Vi tenkte fremover derfor la vi rør i bakken slik at det ville bli enklere å erstatte kobber med fiber. Dette bidro til at BOF ble et attraktivt selskap og til at de tidligere kundene kunne får fiber med hastigheter de bare kunne drømme om tidligere, sier Follestad som fortsatt jobber i Viken Fiber etter oppkjøpet.

Hjelper regjeringen å nå bredbåndmål

Innen 2020 ønsker regjeringen å sikre at Ola og Kari har høyhastighetsbredbånd, uansett hvor i landet de bor. Målet er en hastighet på 100 Mbps. Viken Fiber er godt i gang med å hjelpe regjeringen med å nå dette målet og med fiber har man ubegrenset kapasitet. Vi tilbyr i dag hastigheter opp til 1000 Mbps .

Ifølge Ellingsen har man med fiber i veggen egen motorvei inn i stua og det er lik opp -og nedlastning.

–Kobber er gårsdagens teknologi og har begrensede muligheter. Med den rivende utviklingen vi blant annet ser innen streaming, er det kun fiber som kan tilfredsstille dagens og fremtidens krav til bredbåndstjenester, sier Ellingsen, som oppfordrer innbyggerne i Hurum om å sjekke på vikenfiber.no om de også kan få fiber.

–Vi er også interessert i snakke med andre kabel-TV-aktører som har lyst til å diskutere tilsvarende samarbeid vi gjorde med BOF, så det er bare å ta kontakt sier Jon Birger Ellingsen.

• Data, telekom, IT

Viken Fiber er Norges største fibernettselskap. Vi bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester på Østlandet. Selskapet er en Altibox-partner, og har per i dag 120 000 kunder. Selskapet eies av Lyse Fiberinvest AS (71 prosent) og Energiselskapet Buskerud AS (29 prosent).

Anne Berit Rørlien

Pressekontakt Administrerende Direktør 900 10 061