Norge må få opp FARTEN

Av Anne Berit Rørlien, administrerende direktør Viken Fiber

SOM SAMFUNN ER VI avhengig av moderne infrastruktur og vår videre utvikling er avhengig av at utbyggingen skjer raskere enn den gjør i dag.

Siden midten av 90-tallet har nettet vært et av våre viktigste hjelpemidler for informasjonsspredning, kommunikasjon, handel og underholdning. Vi har gått fra å være et samfunn der fasttelefonen var helten i hjemmet, til å ha alt vi trenger på mobiltelefonen og et ønske om raskt og stabilt nett hvor enn vi befinner oss.

For nettet påvirker hvordan vi lever, tenker og utvikler oss. Det påvirker hverdagen gjennom for eksempel netthandel og at vi leser aviser på nettbrett om morgenen fremfor å lese papiraviser. Det påvirker hvordan folk finner kjærligheten. Det gjør arbeidsdagen enklere. Nettet kan også være en katalysator for hendelser som endrer verden – slik sosiale medier var under den arabiske våren.

For oss i Viken Fiber handler det likevel mest om det som skjer hjemme hos, og på jobben til, de 110 000 kundene som har Altibox bredbånd levert via vårt fibernett. Det handler om å gi deg en dedikert linje som ikke påvirkes av andres nettbruk, og at opp- og nedlastningshastigheten er like rask. Dermed får du stabilitet, fart og den aller beste brukeropplevelsen.

Vi bygger fremtidens infrastruktur ved hjelp av fiberoptikk som frakter data med lysets hastighet. Setter vi ikke opp farten nå, blir vi en sinke om få år. Derfor må fibernettet i Norge bygges ut i dag, ikke i morgen.

Vi tar vår del av ansvaret. Det håper vi myndighetene også gjør!