Pustetrening kan redde liv og forkorte sykdomsvarigheten ved covid-19

Å trene pustemusklene lindrer problemene med kroniske lungesykdommer som KOLS og astma. Nye studier viser at pustetrening også kan redusere risikoen for alvorlig sykdomsforløp ved covid-19 og hjelpe med restitusjon etter sykdommen.

Vi ser allerede nå at pustetrening kan forkorte restitusjonstiden og også ha en forebyggende effekt på covid-19. Risikoen for intensivbehandling for sykdommen reduseres, sier Anssi Sovijärvi, professor emeritus i klinisk fysiologi.

Alle vet at vi trenger å trene kroppen vår regelmessig, men mange vet ikke at pustemuskulaturen også må trenes - spesielt når vi blir eldre.

Mer enn halvparten av pustekapasiteten forsvinner

Ventilasjonskapasiteten til lungene forverres med årene og en 80-åring har bare omtrent 40 prosent av kapasiteten som en 20-åring (se graf). Når brystet blir stivere og elastisiteten i lungevevet reduseres, minsker også lungevolumet. Men den prosessen kan reduseres med regelmessig pustetrening.

Hvis pustemusklene har blitt trent med et forebyggende formål, kan de tåle belastning bedre og minsker svekkelse ved lungesykdommer som KOLS, astma eller abdominal fedme. Dette gjelder også covid-19:

- Pustemusklene blir kritisk stresset ved alvorlig korona. Med en trent muskulatur har kroppen større sjanse for å takle det stresset, forklarer Anssi Sovijärvi.

Unikt pusteapparat: Kombinerer to metoder

Musklene kan trenes gjennom egne pusteøvelser, yogapust, eller ved hjelp av forskjellige pusteapparater. Pustetreningsapparatet WellO2 er utviklet i Finland for å styrke pustemusklene på en effektiv og allsidig måte. WellO2 er en globalt patentert teknologi som kombinerer damp med motstand ved innånding og utånding, og pusteapparatet har fått stor oppmerksomhet i Finland.

Studier viser at motstandspusteøvelser styrker pusteevnen og fremmer restitusjon fra lungeinfeksjon. Innånding av varm damp har også en innvirkning på funksjonen til slimhinnene i luftveiene og gjør dem mer motstandsdyktige mot infeksjoner. Dampen forbedrer også fuktigheten og gjør slimet mer flytende og lettere å hoste opp. Pusteapparatet trener luftveismuskulaturen og styrker lungefunksjonen.

For mer informasjon kontakt: Anssi Sovijärvi, professor emeritus i klinisk fysiologi, Universitetet i Helsingfors, +358 40 042 3211, anssi.sovijarvi@welho.com eller Patrik Wigelius, Nordisk sjef Well02, 076 141 4100, patrik.wigelius@well02.com eller Ilpo Kuronen, medisinsk ekspert Well02, +358 45 139 3757, ilpo.kuronen@wello2.com.

Vedlegg
- Graf som viser hvordan lungenes ventilasjonskapasitet (FEV1) synker med alderen.

- Pusteapparatet Well02

Finsk innovasjon lanseres i Norge

Well02 er en finsk innovasjon, et pusteapparat med motstandspust (RMT, Respiratory muscle training) og med dampinnånding. Pusteapparatet er unikt fordi det kombinerer motstandspust og damppust og er derfor ideelt for rehabilitering av luftveiene ved å styrke lungefunksjonen. Det forbedrer også forsvarsmekanismene i luftveisslimhinnen mot virus. Well02 kan være viktig både for forebyggende formål og for restitusjon etter en lungesykdom. I munnstykket er det en motstand som er justerbar og tilpasset etter evnen. Dette gjør pustetreningen effektiv. Å puste med motstand er en etablert metode for å styrke pusten og redusere kortpustethet som er beskrevet i vitenskapelige studier, blant annet med astma- og KOLS-pasienter. Pustemusklene styrkes, brystet blir mer bevegelig og diafragma fungerer bedre.

WellO2 er solgt i over 50 000 eksemplarer i Finland, de fleste på apotek, og har fått mye oppmerksomhet i finske medier. Pusteapparatet lanseres nå i Norge og i resten av Norden.

WellO2 er enkel å bruke. Du setter deg ned og trekker pusten dypt gjennom et munnstykke som har en justerbar motstand. På samme tid, puster du inn varm vanndamp. Det er nok å trene noen minutter om dagen for å få veldig gode effekter.

Svensk debatt om pustetrening og Covid-19

Finsk media skriver om Well02:

Iltalehti - terveysuutiset

Iltalehti - talviurheilu

• pustetrening
  • helse
  • corona
  • korona
  • pusting
  • astma
  • covid-19
  • pust
  • allergi
  • stemme

Historien bak WellO2

WellO2 er oppfunnet av den finske oppfinneren Aulis Kärkkäinen. Apparatet øker pustekapasiteten og rengjør lungene, og hjelper dermed mange som har pusteproblemer. Oppfinnelsen ble laget på bakgrunn fra egne behov om å løse sitt eget pusteproblem, som så ut til å være for vanskelig å utbedre på andre måter. Etter en intensiv utviklingsperiode av prototype og testing, kom det endelige resultatet i form av den internasjonalt patenterte kommersielle versjonen. WellO2 er spesielt fordelaktig for de som lider av pusteproblemer av ulike årsaker. Den gir også bedre ytelse ved å øke pustekapasiteten. I Finland har det blitt solgt ca. 50 000 WellO2-enheter, med utmerkede tilbakemeldinger fra kunder.

Patrik Wigelius

Pressekontakt Nordic Manager Sweden, Norway, Denmark +46 76 14 14 100