Plantagon en av vinnarna i innovationstävlingen Smart Lunch

Hela världen bjöds in till innovationstävlingen Smart Lunch, som arrangerades i våras i samband med utställningen Tipping Point på Kulturhuset i Stockholm, för att ta fram lösningar för att göra den dagliga lunchen smartare. Plantagon har utsetts till en av de tio vinnande idéerna.

Juryns motivering var: "Närodlat till städernas växande befolkningar. Inspirerande design som tillvaratar spillvärme och restprodukter, minskar transporter och skapar kretslopp i städer."

Tävlingen pågick under perioden 17 mars -31 maj och var en del i utställningen Tipping Point på Kulturhuset i Stockholm. Tävlingen handlade om att ta framlösningar kring råvaror, paketering, transporter, tillagning, avfall och koncept för att göra den dagliga lunchen smartare.De olika idéerna presenterades via 60 sekunders filmklipp. Se klippen här: smartlunch.ideascale.com

De övriga vinnande idéerna är, utan rangordning: 50% kött, 50% böna; Akvaponik - kombinerad fisk- och växtodling i slutna system; Baggis - för enkel och miljöriktig hantering av matavfall; Ekofisk tilapia - hållbart odlad fisk; Solens mat på riktigt; Sverigeskafferiets mobila Delikatessfabrik; The Sustainable abattoir; Vegafish - miljövänliga närproducerade jätteräkor och Ätbar mattank.

Vinnarnas videopresentationer finns här: Smart Lunch

Juryn bestod av: Ulf E Andersson, Naturvårdsverket, Ulf Bohman, Nyckelhålet på restaurang, Cecilia Giertta, Sveriges Bryggerier, Thomas Karlsson, Munktell Science Park, Peter Nõu, Vinnova, Sofia Rickberg, Polarforskningssekretariatet, Birgitta Sandström Lagercrantz, Kulturhuset, Paul Svensson, Pauls Kök

De tio vinnarna får resa till Polarforskningssekretariatets forskningsstation i Abisko, där de möter varandra och kunniga personer för att få idéerna att lyfta ytterligare.