Internationell kongress om global matsäkerhet samlar ledande forskare i Linköping

Linköpings kommun är i slutet av januari värdstad för en internationell kongress om framtidens matförsörjning - Urban Agriculture Summit 2013. Hur vi ska säkra världens tillgång på mat har blivit en allt hetare fråga i takt med klimatförändringen och bristen på odlingsbar mark. Experter från hela världen inom matsäkerhet, stadsodling och hållbart jordbruk kommer till Linköping 29-31 januari för att medverka i kongressen. Representanter från FN, asiatiska och europeiska städer deltar tillsammans med forskareliten från USA, Europa, Kina, Singapore och Sverige.

Matsäkerhet håller på att bli en stor och viktig fråga internationellt och den 29-31 januari samlas en rad internationella experter i Linköping för att diskutera hur vi ska klara framtidens matförsörjning, bland dem den ledande debattören professor Dickson Despommier från Columbia University; en av världens ledande forskare inom hållbart jordbruk, Dr. Jan De Wilt från InnovatieNetwerk, Dennis Pamlin från FN:s Global Compact, professor Oren R. Lyons, ordförande i Plantagon International; miljödebattör och tidigare språkrör i Miljöpartiet, Maria Wetterstrand, och många fler.

Linköping och Tekniska verken har under många år legat i framkant när det gäller utvecklingen inom återvinning och avfallshantering. De goda lokala initiativen har spridit sig till flera andra kommuner och Linköpings universitet bedriver forskning på hög nivå inom området.

Den nyskapande idén att koppla Linköpings befintliga energisystem till ett växthus för att på så sätt ta tillvara överskottsvärme, koldioxid och andra överskottsprodukter har lett till att världens första vertikala växthus för industriell livsmedelsproduktion nu ska byggas i Linköping. I växthuset planeras även ett internationellt forskningscenter för stadsodling. Det här är en av anledningarna till att årets Urban Agriculture Summit förlagts till just Linköping.

The Urban Agriculture Summit, som är den största kongressen hittills inom området stadsodling och hållbart jordbruk, inleds den 29 januari av landshövding Elisabeth Nilsson och kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall.

Linköpings Universitet, Cleantech Östergötland och SymbioCity, som är regeringens cleantech-initiativ är nätverkande partners för kongressen. Initiativtagare och stödjande partners till kongressen är Plantagon, Saab, Sweco, Tekniska verken, med flera.

Länk till UAS webbsida

För mer information kontakta gärna:

Paul Lindvall (M) kommunstyrelsens ordförande, Linköpings kommun,
tel. 013-20 62 96, 070-211 44 82.

Peter Värbrand, vicerektor Linköpings Universitet
Kontaktperson: Mariethe Larsson, kommunikationsdirektör, mariethe.larsson @ liu.se, tel. 013-28 69 66

Stefan Jakobsson, chef affärsutveckling, Tekniska verken
Kontaktperson: Marie Lorentzon, informationschef, marie.lorentzon @ tekniskaverken.se, tel. 013-20 83 06, 070-339 83 06