Mat som håller måttet – förslag till ny svensk standard för hållbar livsmedelsproduktion i städer

Plantagon och SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett öppet möte där svenska intressenter får chans att diskutera möjligheterna med standardisering inom hållbar livsmedelsproduktion i städer. Varmt välkommen den 7 april!

Tid: 7:e april 2014, klockan 13:00-16:00
Plats: SIS, Sankt Paulsgatan 6, Stockholm

Bakgrund

Det moderna jordbruket, inte minst inom grönsaksproduktion, använder en mängd bekämpningsmedel eller andra kemikalier i produktionssystemet. Många livsmedel kommer till konsumenterna efter en global turné med båt, lastbil, tåg eller med flyg vilka lämnar avtryck. Stadsodling ses som en smart lösning för säkrare livsmedelsproduktion - den blir mera hållbar, mera hanterbar, är lokal och tar bort onödiga transporter och minskar behovet av att importera mat.

I stadsodling inkluderas i dagsläget urbant jordbruk, djurhållning, vattenbruk, urban biodling, urban trädgårdsskötsel, vertikalt jordbruk och produktion av livsmedel på tak.

Stadsodling är en industri under utveckling. För att komma till nästa nivå måste konceptet definieras, policyer utvecklas och kontrollsystem tas fram. Standarder är viktigt för denna utveckling. Det möjliggör skapandet av varumärken som framhäver matsäkerhet och miljöaspekter samtidigt som det ökar värdet för branschen.

Projektet är öppet för alla intresserade och berörda organisationer och företag. Arbetet berör främst svenska aktörer inom hållbar stadsplanering så som energi, vattenförsörjning, transport, arkitektur, social hållbarhet, landskapsplanering, avfallshantering och andra urbana funktioner. Merparten av arbetet beräknas ske under 2014-2016. Därefter följer en förankrings- och justeringsprocess.

Anmälan och mer information

Anmäl att du vill komma till mötet till Fredrik Göthe på fredrik.gothe@sis.se eller 08-555 522 68

För mer information om projektet kontakta Project Manager Sepehr Mousavizadeh på sepehr.mousavizadeh@plantagon.com, eller 073-314 00 43

Läs hela förslaget här!

Se inbjudan till intressenter här!

Plantagon is active in the sector of urban agriculture and is a global innovation leader in the area. Plantagon's technology minimizes the need for energy, water and pesticides. The negative environmental impact of the food production is very low, and since the products are delivered directly to consumers in the city, the transportation costs are also minimized. www.plantagon.com