Svensk teknik löser matkrisen i Kina?

Shanghai, November, 2013 - Roosevelt och Plantagon vill tillsammans ta ledningen på den kinesiska marknaden inom området stadsodling. Vid en ceremoni på The House of Roosevelt i Shanghai signerade Tim Tse, VD Roosevelt China Investments Corporation och Hans Hassle, VD Plantagon International på onsdagen ett samarbetsavtal.

Syftet är att utveckla hållbara tekniska och ekonomiska lösningar för kommersiell, industriell stadsodling i Kina. De två företagen möter varandras verksamhet genom intresset för innovation, matsäkerhetsfrågan och hållbar stadsutveckling. Avtalet möjliggör framtida ägande för Roosevelt China Investments Corporation av Plantagons patent och andra immateriella tillgångar för den kinesiska marknaden.

Roosevelt China Investments Corporations VD Tim Tse: ”Om vi ska lyckas skapa en hållbar framtid för Kina måste vi hitta transformativa lösningar - det vilar ett stort ansvar på innovatörer och entreprenörer. Utvecklingen av slutna stadsodlingssystem som producerar ren mat, som konsumenten vet är säkert framställd, är något som Roosevelt China Investments Corporation tror på, stöder och vill vara del av.”

Plantagons VD Hans Hassle fortsätter: ”Matsäkerhet, både vad gäller tillgång och kvalitet, är en av våra största framtida utmaningar. När den globala befolkningen når 9 miljarder bor 80% av oss i städer. Städernas utbredning medför att transport- och logistiksystem ansträngs och kanske inte ens fungerar. Dessutom, för att föda världens befolkning måste vi minska användningen av vatten, energi och land. Det bidrar stadsodling till och att kunna realisera konkreta exempel på det i Kina är ett mycket viktigt steg.”

Avtalet sammanför också Roosevelt China Investments Corporation med det redan pågående arbetet på Tongji-Plantagon Research Center som invigdes på Tongji University tidigare i år. På centret arbetar man tillsammans med the Modern Agricultural Science & Engineering Institute och the Design Institute of Tongji University för att analysera och utveckla marknad och affärsmodeller för stadsodling.

Plantagon is active in the sector of urban agriculture and is a global innovation leader in the area. Plantagon's technology minimizes the need for energy, water and pesticides. The negative environmental impact of the food production is very low, and since the products are delivered directly to consumers in the city, the transportation costs are also minimized. www.plantagon.com