Pantamera och Universal Music & Brands vill få storkonsumenterna att panta ännu mera

Unga män är de som konsumerar mest dryck men också de som återvinner allra minst. För att inspirera målgruppen att se över sina pantvanor kommer Pantamera och Universal Music &Brands tillsammans lansera ett projekt där esport, musik och artister står i fokus. Kampanjen går under namnet "Pantamera med esporten" och huvudsyftet är att driva en pantinsamling där slutsumman skänks till årets Musikhjälpen, som iår hålls i Umeå.

Tanken om ett samarbete föddes under förra året när Universal Music & Brands arrangerande en turnering i Counter-Strike. Tillsammans med professionella gamers och streamers deltog även åtta av Universal Musics artister i turneringen som trendade #1 på Twitch och nådde ut till 3 miljoner människor. I år tas projektet ett steg längre, nu med Pantamera som partner och med det tydliga målet - att tillsammans med esport-Sverige samla i mest pengar till Musikhjälpen, som i år hålls i Umeå.

- I år vi har ett starkt upplägg med Pantamera. Det förenar inte bara musik med esport och välgörenhet, utan ger även alla gamers ute i landet möjligheten att få tävla sig till en plats i samma lag som sina artist- och esport-idoler, detta genom att samla in så mycket pant som möjligt. Den totala pantsumman kommer fungera som prispott i turneringen innan det vinnande laget lämnar över den till Musikhjälpen, berättar Gustav Käll på Universal Music & Brands.

Projektet lanseras i juni då den första deltävlingen drar igång. Efter det följer en sex månader lång pantinsamlingsperiod innan slutfinalen i december. Kampanjen har redan fått stöd av varumärken som Spotify, Inferno Online, Sverok, STHLM-esport som alla stöttar på olika sätt.

- Vi har under många år jobbat genom esport för att nå ut till gamers och framförallt unga män. I år har vi tillsammans med Universal Music & Brands hittat ett upplägg vi tror väldigt starkt på. Att det dessutom leder till möjligheten för gamers att få spela med sina idoler och att vi kan bidra till Musikhjälpen känns otroligt kul, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack.

Information om medverkande artister, esportstjärnor och andra nyheter kommer publiceras löpande på www.pantameramedesporten.nu

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot närmare 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/

Rickard Andersson

Produktchef 011-19 19 53