Pantamera på festivalturné – Mer än 1 miljon burkar och flaskor ska pantas

Nu åker Pantamera ut på sin årliga festivalturné för att se till att alla burkar och PET-flaskor på de svenska festivalerna återvinns. Teamet från Returpack anordnar aktiviteter och tävlingar på festivalområdena för att samla in pant, samtidigt som de hjälper arrangörerna med logistiklösningar att ta hand om den insamlade panten. Förra året lyckades man samla in över en miljon burkar och flaskor via festivalerna och i år hoppas man på ännu mer.

– Det största jobbet handlar om att hjälpa arrangörerna med att organisera insamlingen av burkarna och flaskorna. Men vi jobbar också för att få festivalbesökarna att panta mera, framförallt genom lekfulla aktiviteter. I år kommer de bland annat att kunna spela hockey och basket med sin pant, berättar Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Byt pant mot kalsonger
Aktiviteterna på de olika festivalerna varierar, på ett flertal kommer Pantamera-teamet att dela ut pantpåsar som besökarna kan samla tomma burkar och PET-flaskor i. Panten kan sedan kan bytas in mot ett par unisex-kalsonger, så kallade ”Pantisar”.

Stor kraftsamling
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Men Returpacks vision är att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Därför har man tagit extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Under 2010 höjdes pantbeloppet på burken från 50 öre till en krona, dessutom har man gjort det enklare att panta för de som konsumerar sin dryck utomhus genom specialdesignade pantbehållare.

– Vi märker redan att våra extra insatser har givit resultat. Bland annat kan vi konstatera att återvinningen har ökat i nästan samtliga kommuner som satsat på pantbehållare. Det höjda pantbeloppet har också påverkat i viss grad, men kommer att få ännu större genomslag i år då antalet 1-kronas burkar på marknaden ökar, säger Katarina Lundell.

Pantameras Festivalturné
2-4 juni - Siestafestivalen + Tävlingar & aktiviteter
8 - 11 juni - Sweden Rock
29 juni – 2 juli - Peace & Love + Tävlingar & aktiviteter
6-9 juli - Putte i Parken + Tävlingar & aktiviteter
14-16 juli - Arvikafestivalen
14-16 juli - Hultsfredsfestivalen + Tävlingar & aktiviteter

Det går att följa Pantameras festivalteam på www.pantamera.se/festivalblogg, facebook och twitter.

Katarina Lundell, marknadschef Returpack

• festivaler
  • hultsfred
  • arvika