Pantletare ett lukrativt sommarknäck – barn pantade för 180 000 kronor

Drygt 400 barn runt om i landet har extraknäckt som pantletare i sommar. Det är fjärde året som Returpack har engagerat barn och unga i sin pantletartävling. I år slogs alla rekord, totalt pantade barnen för 180 000 kronor, vilket är 70 000 mer än förra året. Bäst av alla var Jesper 12 år från Hallsberg som pantade för drygt 29 000 kronor.

Returpacks pantletarkampanj startade i juni och pågick fram till slutet av augusti. Barn från hela Sverige tävlade om vem som kunde panta flest burkar och PET-flaskor. Årets tävling var hårdare än någonsin, de tre i toppen pantade för över 20 000 kronor var.

– Resultatet är verkligen imponerande! Antalet är så stort att det är svårt att visualisera men om man skulle lägga alla burkarna och flaskorna på rad så skulle det räcka mellan Stockholm och Göteborg, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Storvinst för miljön

I Sverige är vi bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminiumburkar och PET-flaskor är mycket stor. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en helt ny.

– Barn och unga är mycket viktiga i vårt arbete för att nå en högre återvinning. Av de drygt 400 barn som anmält sig som pantletare i sommar har 117 registrerat sin pant på vår hemsida och pantat för sammanlagt 180 000 kronor under ett par månader. Det är både en stor vinst för miljön men även ett bra sätt att uppmärksamma att pant är pengar, säger Katarina Lundell.

Att återvinna är en hit

Vårt svenska pantsystem är i världsklass och en förebild för många andra länder. Under 2010 slog vi dessutom pantrekord, då vi i snitt pantade 146 burkar och flaskor per person. Trots det är det omkring 200 miljoner burkar och PET-flaskor varje år som inte pantas.

– Pantletarkampanjen är en av många insatser vi gör för att öka återvinningen. Under året har vi bland annat inlett samarbeten med idrottsföreningar, nöjesparker, sjöräddningssällskapet och kommuner för att minska nedskräpningen och öka återvinningen.

Bildtext: Resultatet är imponerande! Så här mycket pantade vinnaren för i år, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Katarina.lundell@returpack.se

• sommarjobb

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu