BAP001X  tornluftrenare från Bionaire
BAP001X tornluftrenare från Bionaire

Den värsta pollensäsongen på 45 år är här. Vi hjälper dig!

Årets pollensäsong förväntas bli den värsta på 45 år i västra och södra Sverige enligt experterna. Och den har redan startat på några ställen! Anledningen är förra årets extremt varma sommar som har bidragit till fler hängen med pollen på träden än vanligt.

– För våren kommer det att bli väldigt mycket björkpollen och även al. Det var så varmt i somras att det har laddats upp extra mycket pollen i träden. Det beror på processerna med blommorna där pollen tillverkas i, det går fortare när det är varm, för träden har då råd att använda fotosyntesprodukter till blomning, säger Åslög Dahl, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs Universitet. Läs hela artikeln

På Acreto har vi laddat upp med luftrenare från Bionaire. Med en sådan i hemmet blir livet lättare för dig som är pollenallergiker.

Bionaires luftrenare (även kända som luftrengörare) avlägsnar lukter och vanliga luftburna förorenande partiklar från miljön genom att driva luft genom ett filtersystem. En minskning av luftburna allergener och irriterande ämnen som pollen, mögel, damm, hudavlagringar från husdjur och tobaksrök kan reducera symtom vid allergier och höfeber.

En luftrenare ersätter dock aldrig städningen. Att välja bort heltäckningsmattor, undvika dammfällor och välja lättvättade textilier är ett bra sätt att förebygga besvär. En dammsugare med HEPA-filter kan också vara bra alternativ, eftersom de förhindrar att partiklar sprids i luften.

Vi erbjuder två luftrenare som inte bara förbättrar luftkvaliteten i ditt hem, de är dessutom snygga.

BAP600-050 Luftrenare är en snygg och kompakt luftrenare för medelstora rum.

BAP001X Luftrenare är en tornluftrenare med UV Filtration

Köp din luftrenare hos någon av våra återförsäljare Confident LivingCDON eller Acreto

__________________________________

Fakta om pollenallergi

Under våren är björkpollen vanligast, på sommaren är det gräspollen. Under vår och sommar får ungefär en femtedel av alla tonåringar och vuxna pollenbesvär.

SYMTOM:

• Vattnig snuva och nästäppa.
  • Nyser mycket.
  • Klåda i näsan.
  • Röda, kliande ögon som rinner.
  • Trötthet.
  • Pollenallergi kan dessutom påverka luftrören.

Källa: 1777 Vårdguiden