Myggskydden fick en självklar tumme upp på de polska brandmännen.

Myggfria nätter för brandmännen i Ljusdal

Under arbetet att förhindra skogsbrändernas framfart är det inte bara hettan och värmen som kan ställa till problem. Vid läggdags riskerar många att förlora viktig återhämtning på grund av stickande mygg och knott.

– Vi på Acreto vill såklart hjälpa med det vi kan i samband med bekämpningen av skogsbränderna och när vi fick höra talas om mygginvasionen vid baslägret tvekade vi inte, säger Nina Hagman, marknadschef på Acreto.

I Sveg, en bit från branden i Ljusdal ligger baslägret där de 139 polska brandmännen lägrar när de inte är ute i arbete. Med myggskydden upphängda vid ingångarna skyddas i förlängningen hela tältet mot mygg och knott. Varje Thermacell-enhet håller borta mygg och knott som befinner sig inom 20 kvadratmeter.

– Brandmännen är väldigt glada över myggskydden som nu ger dem den nattliga återhämtning de så väl behöver. Det är skönt att slippa fightas med mygg också, branden är tillräcklig, säger Erik Prytz, från 212 Uppsala insatskompani som under branden är utlånad till Sveg/Färilla stab för ledning och logistik.

Läs mer om effektiva myggskydd på www.myggjävlar.se och håll dig uppdaterad om branden på Ljusdals webbplats och Facebook-sida.

Regioner