En get eller åsna till far

Ge pappa världens bästa hjälparbetare på söndag. Välj en get eller åsna från ActionAid som e-present. Eller varför inte en bikupa eller symbolisk fotboll? Perfekt för alla som är ute i sista sekunden.

Presenter mot fattigdom är en gåva i dubbel bemärkelse. Gör både pappa och någon annan glad på söndag! Någonstans på södra halvklotet får en fattig familj det lite bättre och ges möjlighet att ta sig ur fattigdomen – tack vare din gåva.

Genom att ge en dräktig get till kvinnorna i de fattigaste hushållen, i till exempel södra Moçambique, får familjen snabbt det bättre. Geten ger näringsrik mjölk till både barn och vuxna. Överskottet kan säljas på marknaden. Blir getterna tillräckligt många kan familjerna sälja djuren vidare. Familjens inkomster ökar och minskar fattigdomen på lång sikt.

Åsnan med vagn hjälper kvinnor i utvecklingsländer att tjäna mer pengar. Med hjälp av åsnan kan kvinnorna lättare forsla sina varor till marknaden, och dessutom få med sig mer än om de måste bära själva. Som en viktig sido-effekt av att en kvinna får en åsna, kan barnen fortsätta gå i skolan, istället för att behöva hjälpa mamma till marknaden.

En symbolisk fotboll är en kul e-gåva och på samma gång chans till spel och lek för barn på andra sidan jorden. Genom pengarna ActionAid får in via fotbollsgåvan kan vi hjälpa barn att få vara barn och att få gå i skolan.

Beställ e-getter, e-åsnor, e-bikupor och e-fotbollar från ActionAids hemsida. Ett interaktivt e-gåvokort skickas direkt, eller på önskat datum, till din pappas e-postadress. I kortet går det skriva en personlig hälsning.

För mer information, kontakta: Catrin Rising, pressansvarig ActionAid: 0733-80 80 74

• farsdagspresent
  • presenttips till fars dag
  • fars dag
  • presenter mot fattigdom

ActionAid är en internationell organisation som i över 35 år har bekämpat fattigdom och orättvisa. I alla projekt och kampanjer har vi alltid störst fokus på att stödja fattiga och utsatta kvinnor och flickor.
I maj 2006 öppnade ActionAid ett kontor i Sverige.