Jonas Ahlgren - Äger en av Sveriges största e-handelsbutiker med underkläder

Första gången jag träffade Jonas var på Dagens Industris Gasellträff på Stora Hotellet i Jönköping 2012. Jonas företag DreamGroup utsågs till årets Digitala Gasell! Jonas företag, DreamGroup äger bland annat DreamLogistics som sköter lagerhållning, leveranser till kunder och alla returer för företag med e-handel. Deras kunder finns mestadels på nätet, och de marknadsför också sig själva via nätet. Dessutom äger de Uppercut.se, en av Sveriges största underklädesbutiker på nätet. Jag och Jonas hamnade vid samma bord efter prisutdelningen vi och hade givetvis massor att prata om. Digitala affärer. Sedan dess har vi följt varandra på Twitter.

Nu har jag äntligen hälsat på Jonas på hans kontor i Habo. Sett lokalerna, imponerats av Jonas sätt att konsekvent först och främst köpa begagnat vid ombyggnationer och inredning. Vi har pratat e-handel, processer, ansvaret som arbetsgivare, ungdomsarbetslöshet och mycket mer. Här blir det fokus på sociala medier.

Du återkommer ofta till att allt ska vara mätbart. Hur mäter ni?

– Ja, vi måste kunna se resultat av våra satsningar. Vi mäter allt dagligen - men vi gör inte analyser varje dag. Vi mäter, analyserar, trackar med både egna verktyg och Google Analytics. Under våra kampanjer bevakar vi hela tiden hur kampanjen går, kanske måste vi pausa eller göra ändringar. I och med att det mesta är på nätet så är det enkelt att båda mäta och korrigera till skillnad från traditionella medier som print, radio och TV.

Vad har ni för strategi för era kanaler på sociala medier?

– När det gäller vårt eget företag vill vi vara transparenta, vi visar hur det faktiskt ser ut på lagret, att vi plockar själv, vi visar både för- och nackdelar. Vi använder alla kanaler när vi kör kampanjer, ser du oss på ett ställe så ser du oss på alla andra ställen också.

Annonskampanjer som vi kör i exempelvis TV måste vi kunna räkna hem på ett annat sätt än när vi skapar eget material, inlägg i våra egna kanaler.

Vi jobbar också med film, om besökaren är på vår webbplats så visas filmen från våra egna servar, för att behålla besökaren på vår webbplats. Vi lägger upp samma film på YouTube för att få trafiken som redan finns där.

Instagram startade vi förra året när vår marknadschef började. Innan dess hade vi helt enkelt inte hunnit ta till oss den kanalen. På Instagram är vi lite lättsammare, det blir mer spontant. Vi tar bilder med mobilen och så publicerar vi det, här och nu. Själv använder jag Instagram för att få inspiration, jag följer större kedjor och kända personer.

Uppercut Facebook

På Facebook har vi en strategi och planering som vi kör efter, men även här för vi spontana saker. Vi dubblade antal likes förra året. Det är lustigt att Facebook, ett bolag som har så stort vinstintresse, ligger så långt efter i hur vi som företag ska ha större nytta av det. Idag är det svårt att nå ut, att få folk gilla. Och när de väl gillat så når man dem ändå inte.

Twitter. Här tror jag man måste vara mer aktiv för att lyckas. Vi har ett konto men har valt att inte satsa på den kanalen. Vår målgrupp är män runt 35 år, vilket gör det nästan omöjligt för hur många män pratar underkläder med varandra. Twitter använder jag själv för allt som har med företagande att göra, bara business.

Pinterest. För att få mängden av trafik som behövs för att vara det ska vara lönsamt, så måste man satsa för att det ska funka ordentligt. Vi använder det inte.

Sammanslaget kan jag säga att vi kommer inte vara först på allt, för det har vi inte resurser till.

Hur jobbar ni med innehåll?

– Många av våra varumärkens marknadsavdelningar är dåliga på att skicka oss material, så vi får själva leta efter användbara bilder och texter för att marknadsföra deras produkter. Armani till exempel, de följer vi på internationella konton för att få information om nya produkter. Samma sak med Calvin Klein. Och det händer att kunder har mer information än vi som säljare.

På e-handel är det helt avgörande att besökarna kan se vad andra tyckt om en produkt, exempel via betygsättning och recensioner Det är bra med topp-listor som visar vad folk köper och tycker om.

På vår sida Uppercut Live kan besökarna se vad andra är inne och kollar på. Vi är flockdjur och vill göra som andra gör. Även på nätet.

SEO är avgörande! Dels vår egna seo, Onpage delen och Adwords är stor och viktig del.

LinkedIn. Det har jag inte haft så länge. Funkar bra om jag behöver komma i kontakt med kontakters kontakter. Ett kallt möte kan bli lite värmare, eftersom att jag kan referera till mitt nätverk.

Vad inspireras du av?

– De jag ser upp till och inspireras av jobbar inte alls med sociala medier. Jag har inte Facebook själv, jag hatar att göra saker halvdant! Hade jag haft Facebook skulle jag vara “tvungen” att ha massa vänner och massa likes, det hinner jag inte. Jag får bra information från min sambo, mina kollegor och vänner som har Facebook, via dem har jag koll på de viktigaste sakerna och behöver inte se matbilder och annat oviktigt.

Zappos - deras kundfokus -kundfokuseringen är a och o så de gillar jag!

På Twitter får jag en bra samlad bild av ett gäng jag följer, gruppen i sig ger mig bra omvärldsbevakning.

Framtiden

– De olika kanalerna växer samman mer och mer. Vi kan inte kunna hantera och hinna med hur många tjänster och kanaler som helst. Det innebär att om kommer det till en ny stor tjänst, så försvinner det en annan.