Verktyg eller värktyg?

IT-stöd i form av nya system eller verktyg efterfrågas ofta från olika organisationer för att få ordning på sin verksamhet, sina kunder, sin försäljning eller vad det nu kan vara. Ofta möts jag av önskningar från olika verksamheter där man efterfrågar ett IT-system eller verktyg som ska rädda en viss situation, organisera upp det som behöver organiseras eller bringa in kunderna trots att inte försäljningsavdelningen eller produkterna ska förändras.

Det är inte så konstigt att en potentiell IT-systemköpare låter sig förblindas av att allt skulle kunna lösas med rätt IT-stöd. I samband med presentationer av olika IT-stöd får vi ofta en redogörelse för alla funktioner och fantastiska resultat som kan uppnås med just detta IT-stöd eller verktyg. Vi möts också regelbundet av artiklar där olika goda exempel på företag som har valt ett specifikt systemstöd lyfts upp som undergörande för verksamheten. Att köpa system på grundval enbart av säljande Power Pointbild leder till besvikelse och det blir ett värktyg i stället för ett verktyg.

Att ha verktyg eller värktyg i verktygslådan gäller även hantering av test och krav på ett professionellt och effektivt sätt. Olika organisationer har kommit olika långt i sin mognad för olika typer av verktyg och processer för att hantera sin kvalitetssäkring av projekt och releaser. Men oavsett mognad bör alla åtminstone ha ett intresse för att sträva efter att använda väl etablerade verktyg för att hålla ordning på alla krav och testfall och resultatet av testerna. Avsikten är minska de manuella rutinerna och minska risken för att buggar missas eller processer får uppfinnas inför varje release.

Ett annat specifikt område som är intressant att belysa avseende verktyg och värktyg är de så kallade beslutsstöden. Med beslutsstöd i det här sammanhanget avser jag verktyg för business intelligent som till exempel kan omfatta marknadsanalys, omvärldsanalys, data mining, segmentering och konkurrensanalys. Det verkar finnas en övertro också på beslutsstöd. Finns beslutsstödet på plats så löser sig allt. Så enkelt är det sällan (eller aldrig). Om förutsättningarna är dåliga blir resultatet därefter och besluten likaså. Det är enklare att köpa ett verktyg än att bygga upp en organisation och förbättra processer.

Men för att uppnå ett bra resultat måste verktyg kombineras med effektiva processer, rutiner och kompetens. Och precis som i vilka IT-projekt som helst ska det finns en kravspecifikation även för ett test- och kravhanteringsverktyg.

Målet är att gå från värktyg till verktyg.

• Datorstödd konstruktion, design

• it-konsult