Vinge ingår i samarbete för socialt entreprenörskap

Ashoka, världens ledande organisation för socialt entreprenörskap, har i ett nordiskt samarbete valt ut tio sociala entreprenörer att delta i ett fyra månader acceleratorprogram med namnet ”Hello Nordics”.

Vinge bistår Ashoka och entreprenörerna med juridisk rådgivning där syftet är att avsevärt expandera verksamheterna.

”Hello Nordics” är en del av Ashokas mål i att utveckla entreprenörernas beprövade lösningar för ökad social och ekonomisk integration bland marginaliserade grupper i de nordiska länderna.

Vinges roll blir att bistå entreprenörerna med juridisk rådgivning med syfte att utöka sina verksamheter, samt att bistå Ashoka vid bildandet av insamlingsstiftelsen Social Innovation Nordics. Vinge kommer också att agera utbildare under programmet.

Inom ramen för programmet kommer entreprenörerna att utbildas och coachas inom bland annat strategi, ledarskap och tillväxt, med syfte att snabbare kunna expandera verksamheterna till ett eller flera nordiska länder.

De tio entreprenörerna – två från vardera Sverige, Norge, Danmark, Finland samt två internationella entreprenörer – har valts ut genom sina förmågor att skapa systemförändrande lösningar genom att involvera politiker, beslutsfattare, lagstiftare, intresse‑ och målgrupper.

Entreprenörerna i ”Hello Nordics” är Catalysts (NO), Sisters in Business (NO), Foreningen Nydansker (DK), GAME (DK), Startup Refugees (FI), Icehearts (FI), Mitt Liv (SE), Idrott Utan Gränser (SE), Welcoming International (USA/Tyskland) samt ACAF/Winkomun (Spanien).- Ashokas ambition är förändra samhällssystemen i en positiv riktning. Vi vet att dessa tio entreprenörer kan skapa en mer inkluderande nordisk region genom att skala upp sina konkreta och beprövade lösningar, säger Maja Frankel, Head of Ashoka i Norden.

Vinge utgör tillsammans med Nordea, Acando och Oliver Wyman de verksamheter som tillsammans med Ashoka kommer att utbilda och coacha de tio entreprenörerna.

Boo Ehlin

Presskontakt tf marknads- och kommuniktionschef 072-165 37 67

Vinge - Vi skapar framgång genom långsiktigt hållbar affärsjuridisk rådgivning

Vinge är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer med ca 450 medarbetare. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg samt i Bryssel.

Advokatfirman Vinge