Hela listan med de populäraste City Weekend resmålen under första kvartalet 2010

- Hetaste vinterresmålet för svenskarna är och verkar förbli London, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos.

- London står fortfarande helt ohotat som svenskarnas favoritresmål. Vi har ökat antalet resenärer dit med 22%  under årets tre första månader.

Några överraskningar på årets första topp tio lista?

- New York! Helt otrolig passagerarutveckling med en ökning på nästan 300%. Visserligen från låga nivåer jämfört med förra året då vi levde med efterdyningarna av finanskrisen. Årets nivå är ändå det bästa vi har haft under hela 2000-talet.

Rom tappar och Barcelona bara fortsätter att öka, varför?

- Vi ser ett generellt tapp på alla Italienska storstäder och detta trots att priserna på hotellen nu är de lägsta vi sett på fem år. Jag tror att folk fortfarande har en bild av att det är dyrt att åka hit. Vi måste bli bättre på att lyfta fram Italien som faktiskt just nu är enormt prisvärt att åka till. Vad gäller Barcelona ser vi såklart en tydlig effekt av att Zlatan spelar i Barcelona och efterfrågan på våra fotbollsresor till Barcelona har varit rekordstort.

Trender inför våren?

- En tydlig trend vi ser att man önskar kombinera sin weekendresa med lite sol och bad. Resmål så som Atens Riviera, Barcelona, Palma och Malta går som tåget. Kanske har den långa vintern gjort att man önskar lite sol och bad på sin weekendresa också.

Topp 10 lista populäraste resmålen Q1 2010

1 London 22%