Hela listan på hösten populäraste City Weekend resmål!

Hela listan med de populäraste City Weekend resmålen under hösten 2010

- Barcelona håller ställningarna som svenskarnas favoritresmål när det gäller City Weekend-resandet, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos.

- Nu märker vi dock att ökningstakten på Barcelona har minskat jämfört med första halvåret 2010. Anledning tror vi är en kombinerad Zlatan-effekt efter hans flytt till Milano och början på ett allmänt mättat intresse för Barcelona. Vi har sett en tydlig ström av tidigare Barcelona resenärer som valt Palma i höst istället.

Några andra destinationer som börjat ta för sig?

- Vi började ana redan i våras att det skulle bli ett lyft för samtliga Italienska storstäder, där Rom har gjort en fantastisk återhämtning från de historiskt låga nivåerna vi såg under finanskrisen. Även städer utanför tio i topp listan så som Florens, Venedig och Bologna visar tydliga tecken på att de är på väg att ta igen förlorad mark. London och Berlin fortsätter att öka i populäritet.

Det generella City Weekend resandet?

- Totalt sätt så ökade Airtours med 10% jämfört med förra året, vilket är en något sämre ökning än vad vi hade i våras (ca 20% då). Förklaringen är att vi möter mycket bättre siffror i höst än vad vi gjorde i våras.

Trender inför vintern?

- Tre destinationer tror vi kommer göra remarkabla ökningar jämfört med förra året, och det är Wien som blivit poplärt igen bland en medelålders publik och Dubai och New York där priserna på hotell i princip halverats jämfört med förra året.