London har återtagit första platsen som svenskarnas favorit weekendresmål

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 08:26 CEST

Har London återtagit första platsen som svenskarnas favoritresmål?
- Ja det stämmer, lite överraskande faktiskt, säger Stefan Chatzopoulos, Airtours informationschef.

Varför då?
- Vi var ganska säkra på att Berlin skulle passera London under första halvåret, men trots att Berlin stod för en fantastisk ökning på 30% jämfört med förra året så ökade London med hela 23% vilket resulterade i att man knep första platsen. Främsta anledningen tror vi är att kapaciteten till London har ökat i kombination med att pundet ligger på historiskt låga nivåer jämfört kronan.

Vad hittar du annars för trender i vårens resande?
- Alla Italienska städer förutom Rom tappar ganska mycket jämfört med förra året, utan direktflyget till Bologna så är det kanske inte så konstig. Annars tycker jag det är roligt att se att Dubrovnik fortsätter att öka kraftigt. Även Lissabon ökar kraftig efter några års kräftgång. Palma visar också sin styrka och har nu nästan helt återhämtat sig efter förra årets ras. Totalt har det annars varit en fantastisk cityvår där resandet totalt sett ökat med 15%

Vad ser du för trender inför hösten?
- Tror faktiskt att Budapest och Aten kan komma bli hösten raketer. Annars tror vi på en fortsatt stark höst för både London och Berlin. Mest spännande ska bli och se vilken destination som är populärast vid årets slut

Första halvårets mest populära cityweekendresmål (2012 års placering inom parantes)

1.  London (2)
2.  Berlin (5)