Årets julklapp granskas av Äkta vara

Många middagstjänster säger sig vilja undvika onödiga tillsatser. Middagskassarna bygger mycket på råvaror och klarar sig därför undan en hel del tillsatser och industriella ingredienser, visar en genomgång som Äkta vara gjort. Men flera av de halvfabrikat som packats i kassarna drar ned intrycket. Granskningen visar också att den bästa kassen inte var den dyraste.

Middagskassar som levereras hem till dörren har blivit en kraftigt växande marknad med aktörer allt från små familjeföretag till riskkapitalbolag. Det har gjort att den redan utsetts till att bli Årets julklapp. Men hur är det med innehållet?

Äkta vara har granskat innehållet i åtta middagskassar. Vad får man i påsen man beställt, vad står det på innehållsförteckningen och får kunderna möjlighet att läsa innehållsförteckningarna innan kassen står i köket och ska packas upp?

Tjänsterna bygger på att man ska laga maten från grunden och därför består kassarna till stor del av råvaror. Det är det som gör att antalet tillsatser kan hållas nere. Men de företag som packar kassarna behöver vara på sin vakt annars kan de mest oskyldiga varor innehålla tillsatser som man sagt sig vilja undvika.

Av de middagskassar som Äkta vara gått igenom är det bara en som inte innehåller någon tillsats: Årstidernas. Den var dessutom helt igenom ekologisk. Middagsfrids kasse innehöll få tillsatser medan Ecoviva följde Årstiderna tätt vad gäller andelen ekologiska varor.

Läs hela artikeln på Äkta varas sajt>>