1 700 liter färg gör Sergels Torg ljusare!

Idag påbörjas en uppfräschning av Sergels Torg. Arbetet inleds med en omfattande målning. Totalt kommer 6300 kvadratmeter tak målas under maj månad. Målningen sker nattetid mellan klockan 02.00 och 10.00 för att minimera inverkan på allmänheten och närliggande företag.

De första penseldragen togs idag under tisdagen den 3 maj av Martin Rörby, Stockholms stads Skönhetsråd och Per Nimér, chefsdesigner för AkzoNobel.

– Det är att viktigt att bevara det gränslösa rummet med de öppna flödena, säger Martin Rörby och får medhåll av Per Nimér.

– Vi är stolta över att få vara med och återställa Sergels Torg till torget för demokrati, frihet och jämställdhet.

– Vi har valt att förstärka modernismens ideal genom att använda vår vita Nordsjö-färg i taket för att föra in ljus och skapa känsla av rymd ovanför torgets triangelmönstrade golv, säger Per Nimér. Utåt den öppna ytan målas den snedskurna sargen i en mörkgrå nyans som tydliggör torgets grafiska kvaliteter. En av pelarna kommer också att målas, den kommer att förändras i takt med årstidernas växlingar. Eller anta en ny skepnad när något speciellt händer som bör firas.

– Sergels Torg är ett stadsrum, eller ett vardagsrum om du så vill, format utifrån modernismens ideal om stadsbyggnad, arkitektur och design, säger Martin Rörby.

Henrik Gidlund, belysningsingenjör på Trafikkontoret konstaterar att målningen bara är början på en mer omfattande uppfräschning:

– Målningen är jätteviktig och vi kommer också efterhand att byta belysning, förbättra entréer och se till att det blir lättare att orientera sig genom nya skyltsystem.

– Det är genom vårt initiativ som uppfräschningen sker, ett utmärkt exempel när staden och näringslivet samarbetar för att skapa en attraktivare stadsmiljö säger Per Eriksson, VD på City i Samverkan.

28 maj är det nyinvigning av det 44 år gamla torget.

Projektet är ett samarbete mellan Stockholms stad, AkzoNobel och City i Samverkan.

Teknisk fakta om projektet

• Målning av taket kommer främst att ske genom sprutmålning, rollning och pensling
  • En av torgets 55 pelare kommer att målas om i en ny färg minst fyra gånger per år
  • Måleriföretaget Larsson Örnmark ansvarar för ommålningen och totalt 2-5 målare kommer att arbeta med på Sergels torg

Om Sergels torg

• År 1967 invigdes Sergels torg
  • Planeringen av Sergels torg tog 32 år och byggnationen tog ytterligare sju år
  • David Helldén var arkitekten som gav form åt visionen om Sergels Torg – Stockholms och landets nya hjärtpunkt. Resultatet blev en modernistisk platsbildning av rang utan motstycke vare sig i Sverige eller internationellt.
  • Sergels torg har ända sedan invigningen varit både älskat och hatat av många stockholmare, det är en plats som väcker känslor. Detta var också ursprungstanken när torget planerades. Det ska vara en plats av liv och rörelse, en plats för såväl protest som firande. Sergels torg står nu som då för jämställdhet och frihet, det är en plats för alla.

För mer information:
MariaFiskerud