AkzoNobel firar Världsvattendagen 2013 - startar vattenreningsprojekt med Svenska Miljöinstitutet

Årets tema för Världsvattendagen den 22 mars är ”vattensamarbete”. För att fira dagen och värna våra gemensamma vattenresurser, drar AkzoNobel igång en forskningsstudie tillsammans med Svenska Miljöinstitutet (IVL). Syftet med samarbetet är att göra något åt de 800 000 liter färg som hälls direkt ut i avloppet i Sverige varje år. För AkzoNobel, som är en världsledande färgproducent med fokus på hållbarhet, är vattenrening ett angeläget ämne.

Forskningsstudien med IVL är ytterligare ett steg i AkzoNobels strävan att ta ansvar för produkternas hela livscykel. AkzoNobel uppmärksammade problemet med färg i avloppen redan 2011 och startade då hållbarhetsprojektet ReCycle Paint Challenge för att få människor att återvinna överbliven färg. Genom Miljökontraktet på företagets Facebooksida Max3Min uppmanades allmänheten att lämna in färgrester till återvinning och skriva på miljökontraktet där de lovade att lämna tillbaka färgrester. För varje person som skrev på miljökontraktet skänkte AkzoNobel pengar till IVL, som matchade summan med lika mycket. Den totala summan blev 300 000 kr.

Vattenprojektet kommer resultera i en studie för att utvärdera en ny vattenanalysmetod som hittills endast testats i teorin. Genom den nya metoden går det att bättre uppskatta totala mängden av substanser vars flöden är små och svår mätbara och som annars riskerar att inte mätas.

– Vi är stolta över att konsumenternas engagemang i Recycle Paint Challenge och Miljökontraktet har bidragit till att vi tillsammans med IVL kan göra denna studie inom vattenrening. Studien är en viktig del i vårt arbete med att ta ansvar för färgen även efter det att den använts, säger Johan Widheden, hållbarhetsexpert på AkzoNobel.

Även om den nya metoden fokuserar på små mängder av svårmätbara ämnen så kan utsläppsmängderna bli betydande, sett ur nationellt perspektiv. IVL hoppas på att kunna använda den nya metoden i stor skala framöver. Studien som IVL gör tillsammans med AkzoNobel ska utföras på och i samarbete med Hammarby Sjöstadsverk i Stockholm. Faller projektet väl ut kan modellmetoden bli ett fortsatt användbart verktyg för att få en rättvis bild av reningsverkens utsläpp till våra vatten.

– Vi är mycket glada för samarbetet med AkzoNobel. Den här typen av samarbete utgör vår kärnverksamhet, det vill säga vi på IVL arbetar kontinuerligt med näringslivets miljöfrågor för att de ska ligga i framkant, och därmed bli ännu mer konkurrenskraftiga, säger Anna Palm Cousins, projektledare, på IVL.

För mer information:
Johan Widheden, Hållbarhetsexpert AkzoNobel
Tel: +46 733 855280, E-post: johan.widheden@akzonobel.com

Anna Palm Cousins, Projektledare, IVL
Tel: 08-598 563 24 E-post: anna.palmcousins@ivl.se

Om IVL Svenska Miljöinstitutets studie
Studien genomförs av IVL Svenska Miljöinstitutet med finansiering av AkzoNobel.

Syftet med studien är att med hjälp av mätningar i ett verkligt reningsverk utvärdera en nyligen testad teoretisk metod för att beräkna utsläpp av substanser i låga koncentrationer via reningsverk till vatten. Prover kommer att tas på inkommande och utgående vatten och slam i olika reningssteg.

Den teoretiska studien som ska utvärderas har utförts av IVL i samarbete med SCB inom ramen för SMED-konsortiet (Svenska MiljöEmissionsData). Man har undersökt teoretiska metoder för att beräkna utsläpp via reningsverk till vatten. Tanken är att man med hjälp av en fördelningskvot mellan vatten och slam och uppmätta halter i slam skall kunna beräkna årliga utsläpp till vatten på ett mer rättvisande sätt.

Samtliga medlemsländer har krav på sig att rapportera utsläpp till vatten till utsläppsregistret E-PRTR och det är väsentligt att de utsläpp som rapporteras ger en rättvisande bild av verkligheten. Mätningarna som skall utföras i denna utvärderande studie kommer att jämföras med modellberäkningarna i den teoretiska studien och därmed visa om den föreslagna modellmetoden kan bli ett användbart verktyg i den årliga emissonsrapporteringen.

Fakta Världsvattendagen 2013
Vatten är en oersättlig och dyrbar resurs som utgör en förutsättning för allt liv. Den 22 mars 2013 uppmärksammas därför Världsvattendagen för 20:e året i rad. FN instiftade denna dag för att belysa vikten av en hållbar förvaltning av världens vattentillgångar. Runt om i världen engagerar sig människor och samlas till olika arrangemang den 22 mars för att kräva ett bättre skydd av vattnet på vår jord. I år är temat för dagen ”Vattensamarbete”.