Top 20 bostadsrättsföreningar med bäst betyg (A++)

Top 20 bostadsrättsföreningar med bäst betyg (A++)

allabrf.se har analyserat över 7000 bostadsrättsföreningar. Av dessa står 20 bostadsrättsföreningar ut som synnerligen solida ur ett ekonomiskt perspektiv. De har fått betyget A++ i allabrf.se rating. Betygssystemet ger privatpersoner ett enkelt och bra hjälpmedel för att analysera och jämföra bostadsrättsföreningar.

- Vårt mål är att ge privatpersoner trygghet i sitt livs kanske största affär. Vi är verkligen glada att vi har kunnat hjälpa så många konsumenter hittills. Att kontrollera bostadsrättsföreningen innan ett lägenhetsköp håller på att bli lika självklart som att granska en begagnad bil innan köp, säger Hampus Dahlstedt, VD och medgrundare allabrf.se

Under 2015 lanserade allabrf.se ett betygssystem som består av sju viktiga parametrar: skuldsättning, avgiftsnivå, kassaflöde, hyresintäkter, drift- och underhållskostnader, räntekostnader och skatteskyldighet ("äkta"/"oäkta"). Varje parameter rankas först individuellt baserat på gränsvärden, därefter läggs de samman i ett viktat index.

Högsta betyg (A++) innebär att bostadsrättsföreningen är synnerligen solid ur ett ekonomiskt perspektiv och en nära riskfri investering för spekulanter. Betyget har enbart utgivits till ca 1-2% av alla bostadsrättsföreningar i Sverige. Lägsta betyg (C) innebär att bostadsrättsföreningen har akuta ekonomiska problem, vilket kan resultera i högre månadsavgifter och/eller kapitaltillskott för bostadsrättsföreningens medlemmar.

En typisk bostadsrättsförening med bästa betyg är liten (ca 10-30 bostadsrätter) och äger en sekelskiftesfastighet i ett attraktivt stadsområde. Den är ofta skuldfri, har goda hyresintäkter från lokaler och hyresrätter, samtidigt hålls driftkostnader låga. Ett positivt kassaflöde innebär också ofta att föreningen kan sänka sina avgifter i framtiden. Tillsammans ger dessa faktorer en mycket trygg investering för en spekulant.

- I en bostadsmarknad som är 'all-time-high' kan det vara mycket klokt att fokusera på lägenheter i bra bostadsrättsföreningar. Även om marknaden skulle gå ner så vet man att man sitter säkert i en attraktiv fastighet med låga och bestående avgiftsnivåer, säger Hampus Dahlstedt, VD och medgrundare allabrf.se

Genom att beställa en BRF-analys med detaljerad information om respektive nyckeltal kan man få en helhetsbild över ekonomin i föreningen samt få tillgång till fastighetsfakta, kontaktinformation och slutpriser i föreningen. Rapporterna köps online på allabrf.se för 249 kr därefter 349 kr/månad, då får man tillgång till obegränsat antal BRF-analyser. Abonnemanget löper månadsvis utan bindningstid.

Betyg Top 10 Stockholm Stadsdel
A++ BRF Tre Uppgångar Södermalm
A++ BRF Porslinsbruket 17 Vasastan
A++ BRF Modellen 12 och 13 Vasastan
A++ BRF Skinnarviksberget nr 2 Södermalm
A++ HSB:s BRF Artilleriet nr 213 Östermalm
A++ BRF Magdalena Södermalm
A++ BRF Pennan 9 Södermalm
A++ BRF Skruven nr 2 Södermalm
A++ BRF Wårgård u.p.a Vasastan
A++ BRF Birka Vasastan
(källa: allabrf.se, 2016-03-15, data från 2014 års årsredovisning)
Betyg Top 10 Övriga landet Kommun
A++ BRF Skrivaren i Sundsvall Sundsvall
A++ BRF Enighet Norrköping
A++ HSB:s BRF Björnen i Nässjö Nässjö
A++ BRF Mästaregården Lund
A++ BRF Uttern i Karlstad Karlstad
A++ BRF Väskan III Jönköping
A++ Riksbyggens BRF Halmstadshus nr 1 Halmstad
A++ BRF Enen nr 17 Göteborg
A++ BRF Åkaren Gävle
A++ Riksbyggen BRF Gävlehus nr 3 Gävle

(källa: allabrf.se, 2016-03-15, data från 2014 års årsredovisning)

allabrf.se är Sveriges främsta tjänst för att söka, analysera och jämföra bostadsrättsföreningar. Vi har Sveriges största databas med ekonomisk information, kontaktuppgifter och fastighetsdata om ca 29500 bostadsrättsföreningar. Vår vision är att skapa en gemensam plattform för Sveriges bostadsrättsföreningar som samlar information, kunskap och intressenter.