Svensk båttillverkare expanderar i Norrtälje

Svensk båttillverkare expanderar i Norrtälje

I veckan slöts avtalet då industrifastigheten på Gäddvägen 9 i Görla inom kort övergår till nya ägare. Efter ett starkt år 2014 med en försäljningsökning på över 30 % expanderar Marinteknik i Norrtälje AB. Ytan för båtproduktionen av Alukin aluminiumbåtar ökar till den dubbla och samtidigt utvidgas verksamheten för att möta eftermarknaden.

- Det passade oss väldigt bra i tiden att grannlokalen blev till salu, säger VD och produktionsansvarige Peter Nikula på Marinteknik i Norrtälje AB. Vi har ett centralt läge här vid E18 och nu kan vi fokusera vårt arbete mot att leverera fler båtar och möta efterfrågan på service och vinterförvaring.

Industrifastigheten är lika stor som lokalen företaget idag hyr av Riflex ab, men markytan är betydligt större. Detta lämpar sig väl för verksamheten totalt, då efterfrågan på övervakade och inhägnade vinterförvaringsplatser för båtar är stor.

-  Vi tror att platserna kommer fyllas snabbt eftersom vi redan har tagit emot bokningar inför hösten.  Bland annat båtkunder från Stockholms södra skärgård väljer att vinterförvara sina båtar hos oss. Här har vi inhägnad yta som är bemannad och väl övervakad i anslutning till vår verksamhet på ett centralt läge i Norrtälje, säger Maria Nikula, marknadsansvarig på Marinteknik.

Bokningarna görs via Marintekniks butik Klart för Sjön, som ligger vägg i vägg med båtproduktionen. Även butiken kommer att flyttas, men det kommer ske till hösten då de nya lokalerna först behöver anpassas och göras i ordning.

- Vi kommer ha butiken på plats i de nya lokalerna när det är dags för båtupptagning till hösten, tillsvidare ligger den kvar i grannlokalen på Gäddvägen 11. Vi har nyanställt två duktiga båtbyggare och det blir ytterligare en person till i teamet som bland annat kommer att vara tillgänglig för motorservice, montage och eftermarknad, avslutar Maria Nikula.

Peter Nikula är båtkonstruktören och en av grundarna till företaget Marinteknik i Norrtälje AB som konstruerar, bygger och säljer Alukin aluminiumbåtar i Roslagen. Peter Nikulas passion för båtlivet har präglat hela hans uppväxt på Åland. Han kombinerade sin expertis kring svetsteknik och materiallära med sin passion för båtlivet och byggde de första prototyperna hemma i garaget i Norrtälje.

Under år 2006 arbetades den första modellen fram och båten lanserades på mässan Allt för Sjön år 2008. Peter som är en vän av enkelhet vände på sitt efternamn och varumärket Alukin föddes. Båten blev en succé! År 2009 utsågs företaget till Årets Rookie i båtbranschen av tidningen Praktiskt Båtägande och korades på mässan Allt för sjön i Stockholm samma år. Syftet med utmärkelsen "Årets Rookie" är enligt tidningen:

"Att lyfta fram nytänkande med inriktning på miljö inom båtlivet. Alukin får priset för att grundaren helt efter eget huvud har skapat en ny båt och ett nytt varv. Aluminiumbåtarna är både lättdrivna, energisnåla och vinner på att inte bottenmålas"

I dag är Alukin aluminiumbåtar ett av skärgårdens mest populära aluminiumbåtsmärken. Båtarna byggs i Roslagen och finns i 10 olika modeller i storlekar från 6 meter upp till 9 meter, styrpulpetsbåtar, bowriders och hyttbåtar för fritidsbruk samt arbetsbåtar inriktade mot professionellt bruk. Båtarna är kända för sina välbyggda skrov och exceptionella sjöegenskaper i hela fartregistret i alla väder.