Logotyp för SYNAs tillväxtpris

Alvesta utsedd till bästa tillväxtkommun i Kronoberg

Priset Bästa Tillväxt tilldelas den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. Priset delas ut årligen av kreditupplysningsföretaget Syna, som granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag för att utse vinnarna. Utmärkelsen går till den kommun som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

– Först och främst är det företagen som står för tillväxten i kommunen och det här priset är deras. Vi har väldigt duktiga företagare här i Alvesta kommun och jag är inte helt förvånad, då det känns som att det går bra på många håll och flera företag är på väg att expandera sina verksamheter, säger Ola Agermark, näringslivsansvarig.

Ett av de 46 företag som uppfyller alla tre kriterier om att ökat antalet anställda, ökat omsättning och gå med positivt resultat är företaget Gehab och såhär säger Peter Sundell VD på företaget; – För vår del så är det mycket högt tryck och med en stor orderstock redan klar för nästa år, tittar vi på att hitta nya vägar att bli effektivare och på att nyanställa ännu fler. Min uppfattning är att det är mycket positivt överlag i näringslivet och när man tittar på hur det går för våra grannar och hur andra företagare uttrycker sig och har mycket att göra.

– Priset för Bästa tillväxt betyder mycket för oss.För oss på kommunen är det här också ett litet bevis på att vi tillsammans har gjort ett bra jobb. Det är skönt att kunna säga att man kan vara framgångsrik här och att det finns ett positivt företagarklimat i Alvesta kommun, säger Ola Agermark.

Snittåldern på företagen i kommunen är högre än genomsnittet för Sverige och det visar på att de vet hur man ska utvecklas över tid.

Inom kommunen arbetar vi aktivt med att försöka skapa ett positivt företagarklimat och bra service och vi har också god tillgång till ledig industrimark i kommunen. Det är en satsning som vi ser har börjat bära frukt då vi är en av de kommuner som klättrade mest på rankingen över företagsklimatet i Sveriges kommuner 2016.

Mer om priset
Länk till Synas webbplats

Ola Agermark, näringslivsansvarig Alvesta kommun, 0733 - 26 73 05
Jonas Tenje, presskontakt

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.