Bättre företagsklimat i Alvesta Kommun

Alvesta kommun klättrar 4 placeringar på årets ranking över företagsklimatet i Sverige som görs av Svenskt Näringsliv. I enkätsvaren förbättrar kommunen sig inom 11 av 15 områden (två oförändrade)och ökar sammanfattande omdömet om företagsklimatet från 3,25 till 3,44 vilket är över snittet i landet.

- Undersökningen om företagsklimatet är en fingervisning kring vad vi behöver jobba med i kommunen. Vi ser att vi har en uppåtgående trend de senaste åren och detta är ett mycket långsiktigt arbete säger Ola Agermark, näringslivsansvarig på Alvesta Kommun. Det arbete som gjorts de senaste åren börjar ge resultat. Vi upplever att företagen är mer positiva och detta är något vi måste jobba tillsammans med företagen kring för att utveckla kommunen.

- Det är positivt att vi förbättrar oss inom de flesta områdena. Inte minst klättrar vi på rankingen när det gäller enskilda frågor som tjänstemännens attityder(+44), service till företagen (+36), skolans attityder +(35) och allmänhetens attityder till företagande(+100). Glädjande är också att medias attityder till företagen anses vara bättre där kommunen klättrar hundra placeringar från en bottenplats. Vi ser också att våra företag har svårt att hitta rätt kompetens precis som i hela landet.

- Vi ser att arbetet vi gör bär frukt och att det inte är några engångsinsatser utan att vi behöver jobba med näringslivsfrågorna över tid säger Per Ribacke, kommunalråd i Alvesta kommun. Vi antog en policy och strategi för näringslivsfrågorna i vintras som ligger till grunden för det fortsatta arbetet framöver.

-Vi kan också se att politikernas attityder till företagandet förbättras vilket är glädjande. Vi har bland annat gjort en satsning på verksamhetsmark på Orrakullen för att stå rustade och kunna locka nya företag till kommunen samt ge möjlighet för våra befintliga företag att kunna expandera säger Per Ribacke.

Kontakt:

Ola Agermark 0733-26 73 05