​​Förbättrat företagsklimat i Alvesta kommun

​​Förbättrat företagsklimat i Alvesta kommun

Alvesta kommun får bättre omdöme om företagsklimatet i Svenskt Näringslivs undersökning som släpptes idag. Man förbättrar det sammanfattande omdöme från 3,44 till 3,57 jämfört med förra året. Snittet i Sverige ligger på 3,42 (se bifogad fil).

- Vi har haft en uppåtgående trend de senaste åren med bättre omdöme om företagsklimatet och ligger nu uppe på samma höga nivå som 2008 säger Ola Agermark näringslivsansvarig på Alvesta kommun.

- Vi jobbar hela tiden med att förbättra vår service dialog med företagen och det är ett långsiktigt arbete. Vi har bland annat dragit igång rundabordsfrukostar där vi är ute på ett företag och bjuder in andra företag i området, allt för att få en bra dialog kring olika frågor som är viktiga för näringslivet. fortsätter Ola Agermark

- Det händer mycket positivt i Alvesta kommun och arbetet med näringslivsfrågor och företagsklimatet är en av dessa saker säger Per Ribacke kommunalråd på Alvesta Kommun. Vi jobbar mycket med kompetensförsörjning men också med nya bostäder i hela kommunen och att ha god tillgång till verksamhetsmark vilket är viktigt för vårt näringsliv fortsätter Per Ribacke.

- För oss är ett gott företagsklimat en viktig och prioriterad fråga. För att klara av att utveckla hela kommunen på ett positivt sätt måste vi samverka och samarbeta med näringslivet. Kommunens näringsliv är viktiga som marknadsförare av kommunen. Mycket positivt händer och tillsammans måste vi hjälpas åt att marknadsföra det och bygga en attraktivare kommun säger Thomas Haraldsson Kommunalråd på Alvesta Kommun

Ola Agermark 0472 - 155 00
Jonas Tenje, pressansvarig 0472 151 92