Gymnasieelever på distans erbjuds mat hos lokala näringsidkare

Utbildningen inom gymnasiet har under tre veckors tid skett genom distansutbildning. Nu när gymnasieskolorna delvis öppnas igen, har kommunerna en skyldighet att erbjuda alla gymnasieelever lunch.

Hur man löst detta varierar lite inom länet och i Alvesta kommun har de ledande politikerna löst det genom att våra elever erbjuds 60 kr per dag, för att själva handla mat för. Detta kommer att börja gälla från och med tisdag 14 april. Erbjudandet gäller de elever som fortfarande studerar på distans, medan de som återgått till skolan äter skollunch som vanligt.

– Vi jobbar hela tiden för att hitta så bra lösningar som möjligt i den rådande situationen. Vi tycker att detta är en bra lösning för våra elever och samtidigt innebär det även ett stöd till många näringsidkare som har det tufft just nu. Säger kommunstyrelsens ordförande Per Ribacke, kommunstyrelsens ordförande.

– Våra tjänstemän har tagit fram denna lösning under väldigt kort tid och det kanske inte är den perfekta lösningen från start, men då får vi bara göra justeringar efter hand.

– Vår målsättning är att erbjuda en praktisk lösning som också är användbar på många ställen runt om i kommunen. Våra elever är utspridda över kommunen och utbudet varierar lokalt och nu skapar vi en valfrihet för eleverna att köpa den mat som passar dem bäst, Thomas Haraldsson, förste vice ordförande för kommunstyrelsen.

Det går förenklat till så att alla elever får tillgång till en app som de andvänder när de köper maten. Det är kommunen som godkänner vilka restauranger och näringsidkare som distandeleverna kan köpa maten hos.

De företagare som är involverade just nu är;
Hotell Rådmannen; Alvesta
St. Clair, Alvesta
Restaurang Mango, Alvesta
Grimslövs Wärdshus