Ja till Resecentrum

Alvestas kommunstyrelse beslutade under tisdagens sammanträde att godkänna det avtal som möjliggör byggstarten för Alvesta Resecentrum. Något som bland annat kommer att öka säkerheten för resenärerna.

Godkännandet av avtalet innebär att en gångbro kommer att byggas över Alvesta bangård. Gångbron har förbindelse ner till perrongerna, vilket innebär att resenärerna inte behöver som nu gå över spåren. En lösning som direkt kommer att öka säkerheten kring stationen.

– Förutom säkerheten kommer Alvesta Resecentrum även innebära att tillgänglighet blir bättre för funktionshindrade, säger Robert Olesen kommunstyrelsens vice ordförande.

– Detta arbete har pågått i 20 år och genom detta beslut har Alvesta tagit ett stort steg närmare ett modernt resecentrum. Alvesta är idag känt för järnvägen och Resecentrum kommer att verka för att befästa Alvesta kommun som södra Sveriges viktigaste järnvägsknut, säger Mats Johnsson kommunstyrelsens ordförande.

Kommunstyrelsen tog också beslut om att godkänna två avtal avseende förskottering för kostnaderna för Alvesta Resecentrum. Totalt innebär detta att kommunen förskotterar drygt 48 miljoner kronor som kommer att återbetalas till kommunen under tidsperioden 2012 till 2016 eller 2019.