Nya satsningar bidrar till utveckling i kommunen

Vi har märkt en ökad efterfrågan på bostäder och dessa behov måste vi tillgodose, för att kommunen ska kunna växa och utvecklas, säger ordförande i nämnden för samhällsplanering Hagart Valtersson (C). Här är tre aktuella exempel

Moheda-Ryd
I vår kommer det att erbjudas nya tomter i tomtkön i Moheda. Dessa tomter återfinns i Moheda-Ryd i samhällets östra gräns med närhet till både Moheda centrum, skolor och kollektivtrafik, men också närhet till naturen. Under vintern kommer arbetena med en ny tillfartsväg att påbörjas samt arbetet med att lägga ner ledningar för vatten och avlopp. Totalt rör det sig om sju villatomter. Förhoppningen är att ny bebyggelse ska finns på plats redan i år.

– Det är glädjande att vi nu kan erbjuda nya villatomter i Moheda. Det har visat sig finnas en stor efterfrågan av bostäder även utanför centralorten, säger ordförande i nämnden för samhällsplanering Hagart Valtersson (C)

– Moheda är en attraktiv boendeort som också erbjuder goda pendlingsmöjligheter till Alvesta, Växjö och Värnamo, säger Anita Lindstedt (S), förste vice ordförande i nämnden för samhällsplanering.

Spåningslanda etapp 2
Nya bostäder i Spåningslanda är snart en verklighet. Den nya detaljplanen möjliggör för bostäder och förskola i ett naturnära läge i den nordöstra delen av tätorten. Under hösten har en arkeologisk förundersökning genomförts i området för att redogöra för kulturhistorien på platsen, vilket har senarelagt projektet något. Inom den nya etappen av Spåningslanda kommer förutom fler villatomter även lägenheter i flerfamiljshus att möjliggöras 25 villatomter och plats för 100 lägenheter är möjligt med den nya planen i Spåningslanda. De nya villatomterna beräknas nå tomtkön till sommaren.

– Vi utökar Spåningslanda med ännu en etapp och nu finns även för en större mängd lägenheter med i planeringen. Detta skapar en blandning av bebyggelsen, vilket möjliggör för fler att bosätta sig i denna fina miljö, säger ordförande i nämnden för samhällsplanering Hagart Valtersson (C)

Sjöparken – reseparkering
Den nya reseparkeringen vid sjöparken har under vintern öppnats upp för fler tågresenärer. Det innebär att dagens 125 platser utökats med ytterligare 120. Parkeringsplatserna är uppdelade i korttids- och långtidsparkeringar för att erbjuda ett bredare utbud.

I samband med att de nya parkeringsplatserna tillgängliggjorts har kommunen även arbetat med och tagit fram en parkeringskarta som finns tillgänglig på kommunens hemsida.

– Det är många som åker tåg från Alvesta och därför behövs ett stort utbud av reseparkeringar, såväl som för semesterresenärer och tågpendlare, säger nämnden för samhällsplanerings ordförande Hagart Valtersson (C).

Magnus Wigren, tfn.0472-150 68
Hagart Valtersson
Anita Lindstedt

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.