Satsningar på barnkulturen i Alvesta kommun i sommar !

Kultur och fritidsförvaltningen i Alvesta kommun gör breda och stora satsningar på kulturen i sommar. ”Under projektet sommarlovsaktiviteter har vi har nu den bästa och bredaste satsningen på Kulturen till barn och unga under sommaren på många år vilket är jättekul” säger Kulturchef Simon Herlitz som ansvarar för alla kultursatsningar i sommar.

Alla konstformer representerade

Vi satsar på barnens egna skapande genom: Dans med Kulturama, Teater med Studieförbundet Vuxenskolan, Film med Onthefly film, Popverkstad med Bullet och PopCorner, Barnopera med Smålandsoperan samt scensommar som är ett samarbete med Växjö kommun och Region Kronoberg. I år har vi fem evenemang i scensommar, varav två spelas i Hagaparken, en i Vislanda, en i Moheda och en utanför Lönashults bibliotek. Utställningshallen har också genom Anders Olssons comeback upprättat öppna workshops i japansk pappersvikning även kallat Origamiworkshops.

Familjens dag på Hjärtenholms Lantbruksmuseum – en stor satsning på barnen!

Den kanske största enskilda satsningen denna gång är ”familjens dag” som går av stapeln lördag 29 juni kl 11-16 på Hjärtenholms Lantbruksmuseum som vänder sig till barn mellan 6-15 år och familjen.

Det är ett samarbete mellan kultur och fritidsförvaltningen, Alvesta kommun och Kulturparken Småland AB. ”Det är fantastiskt kul att få tillstånd ett samarbete som bidrar till barnkulturens utveckling i Alvesta kommun. Samarbetet skapar inte bara inspiration utan också synergier då vi delar både resurser, kompetenser och idéer” säger Simon Herlitz

”Kulturparken Småland satsar stort på att utveckla Hjärtenholm som mötesplats och besöksmål. Kul att samarbeta med Alvesta kommun och att vi tillsammans skapar ett ökat intresse för Hjärtenholm. Familjens dag kommer att locka nya och gamla besökare till den här härliga platsen” tror Nicolas Hansson, avdelningschef publika möten på kulturparken Småland.

Det bjuds en stor mängd prova-på-aktiviteter som alla är gratis och utan föranmälan. Dans, teater, film- och serieskapande, origami eller käpphästtillverkning. Besökare kan med Naturskyddsföreningen, slå sig ner och bygga ett insektshotell till hjälp för våra små flygande vänner.

I ”Magasinet” får vi höra etnolog Karin Nilsson berätta sköna sanningar och skrönor från platsen.

Vid hönshuset förvandlas hönsnätet till höns som får bo kvar på Hjärtenholm sommaren lång. Andra djur du lär känna är fåret, lammet, geten och ponnyn som bor här just under Familjens Dag.

Dagens höjdpunkt är den musikaliska piratsagan, en gratisföreställning vid kl.13. med Jon Halvar Wetterholm.

”Vårt café är också öppet med läckert ekologiskt, vegetariskt utbud. Eller varför inte göra din egen picknic korg och komma hit” säger Eva Nilsson, ansvarig projektledare.

Gratisbuss trafikerar sträckan Alvesta och Hjärtenholm hela dagen.

”Hjärtenholm är en underbar pärla bara ett stenkast från Alvesta. Jag tror barnen kommer älska att komma hit göra alla dessa roliga aktiviteter” fortsätter en inspirerad Eva Nilsson,

Eva Nilsson, projektledare, presskontakt, 070-929 02 22, Eva.Nilsson@kulturparkensmaland.se.

Simon Herlitz, kulturchef Alvesta kommun, 0472 153 20

Nicolas Hansson, avdelningschef publika möten, Kulturparken Småland, 0470-70 42 03