Sju av tio medarbetare nöjda

Sammanställningen av Alvesta kommuns medarbetarundersökning för 2013 är nu klar och resultatet pekar på att Alvesta kommun står sig väl som arbetsgivare, både i nationella jämförelser och jämfört med tidigare års undersökningar.

Undersökningen visar att de allra flesta medarbetare är nöjda med Alvesta kommun som arbetsgivare då kommunens NMI (Nöjd MedarbetarIndex) ligger på 68. Samma siffra gäller för alla Sveriges kommun- och landstingsanställda och är strax under alla anställda i hela Sverige (69). Alvesta kommun ligger på samma nivå som vid tidigare års undersökningar.

NMI är det centrala värdet för medarbetarundersökningen. Indexet varierar mellan 0 och 100, där 0 är mest missnöjd och 100 mest nöjd. NMI bygger på delfrågor från undersökningen som vägs samman till ett resultat. Faktorer som mäts är bland annat vilket övergripande betyg man vill ge sitt arbete och om arbetet motsvarar förväntningarna.

Alvesta kommuns medarbetares benägenhet att stanna kvar hos arbetsgivaren (73) är högre än genomsnittet för anställda i hela Sverige (71) och något högre än genomsnittet för samtliga kommun och landstingsanställda i Sverige (72).

Resultatet av undersökningen visar också att en dryg tredjedel av kommunens chefer anser att de har för hög arbetsbelastning.

- En viktig signal som kommer att vara en prioriterad fråga under 2014, säger kommunchef Kristiina Kosunen Eriksson.

Om medarbetarundersökningen

Medarbetarundersökningen genomfördes i samarbetet med företaget SKOP under november 2013. Enkäten som ligger till grund för medarbetarundersökningen har skickats ut till 1577 anställda. Av dessa har 1331 medarbetare (84 procent) svarat. Alvesta kommun har genomfört motsvarande medarbetarundersökning 2007, 2009 och 2011.

Kommunchef
Kristiina Kosunen Eriksson
kristiina.kosunen.eriksson@alvesta.se

Personalchef
Monica Ranstad
monica.ranstad@alvesta.se

Alvesta kommun med cirka 19000 innevånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet.
Alvesta - tillräckligt stort för att låta idéer födas och utvecklas, tillräckligt litet för att alla skall bli sedda.